Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 2. Wprowadzenie do terapii ericksonowskiej 06-PS-NM-102.02
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.ip.us.edu.pl
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Czabała J. Cz., 2006, Czynniki leczące w psychoterapii, PWN, Warszawa.

Erickson, M., Rossi, E.L., 1996, Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii, Gdańsk: GWP.

Klajs K. (2017). Poznawanie pacjenta w psychoterapii ericksonowskiej. Poznań: Zysk i S-ka.

Klajs K. (2011) Hipnoza Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 513 - 520). Warszawa: ENETEIA.

Klajs K., Lipman L. (2011) Terapia Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 283 - 297). Warszawa: ENETEIA.

Szymańska K., Zaborska K. (2011) Wykorzystanie metafory w psychoterapii Ericksonowskiej. W: L.Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody, (s. 523 - 538). Warszawa: ENETEIA.

Haley, J., 1995, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona, Gdańsk: GWP.

Zeig, J., Munion W.M., 2005, Milton H. Erickson, GWP: Gdańsk.

Metody i kryteria oceniania:

Wypowiedź pisemna w formie rozprawki na jeden z 3 tematów.

Tematy do wyboru:

a) Ericksonia – nie, dziękuję.

b) Ericksonia – to jest to!

c) Ericksonia – czy ja wiem?

Student w rozprawce prezentuje i omawia, analizuje 10 wybranych przez siebie merytorycznych argumentów potwierdzających tezę zawartą w wybranym przez siebie tytule rozprawki.

Objętość pracy - 5 stron A4, czcionka Times New Roman 12, interlinia 1,5

UWAGA: Pracę należy złożyć wyłącznie w wyznaczonym terminie, wyłącznie na platformie Moodle. Prace wysyłane po terminie i poza Moodle (np. via mail) będą traktowane jako niezaliczone i oceniane na "niedostateczny".

Ocena z pracy jest wyjściową oceną końcową z przedmiotu. Frekwencja, systematyczność i rzetelność w przygotowaniu do zajęć i ich realizacji na Moodle oraz wynikająca z tego aktywność podczas spotkań konwersatoryjnych na Ms Teams mogą podnieść ocenę końcową (maksymalnie o 1 stopień).

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające – prezentacja tematyki, informacje technicznoorganizacyjne.

2. Specyfika terapii ericksonowskiej ("niezwykła terapia"). Dostrojenie. Rozmowa o problemie i formułowanie celu terapii. Komunikowanie werbalne i niewerbalne w psychoterapii.

3. Konwersatorium Ms Teams („spotkaj pacjenta w jego świecie” – zagadnienie dostrojenia, ćwiczenie dostrojenia, ćwiczenia w formułowaniu celu).

4. Diagnoza w psychoterapii ericksonowskiej. Zjawiska transowe i kryteria diagnostyczne Zeiga.

5. Konwersatorium na Ms Teams (rozpoznawanie zjawisk transowych i kryteriów Zeiga)

6. Metafora w psychoterapii ericksonowskiej (zastosowania).

7. Konwersatorium na Ms Teams (budowanie interwencji terapeutycznej z zastosowaniem metafory)

8. Praca zaliczeniowa (rozprawka oddana na Moodle)

Metody dydaktyczne:

- systematyczne zapoznawanie się z literaturą przedmiotu

- prezentacje multimedialne na Moodle

- dyskusja grupowa na Ms Teams

- elementy warsztatowe

- filmy demonstrujące pracę terapeutyczną oraz ich analiza

- praca w podgrupach nad zadanym problemem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 19:00 - 20:30, sala Zajęcia zdalne
Renata Kleszcz-Szczyrba 17/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)