0. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia.
1. Problem ludzkiego cierpienia. Ramy teoretyczne dla choroby przewlekłej i niepełnosprawności.
• Harris, R. (2012). The reality slap. Finding peace and fulfillment when life hurts. New Harbinger Publications, Inc. (s. 1-22).
• Antoszewska, B. & Bartnikowska, U. (2016). Kategorie zdrowia, choroby w kontekście niepełnosprawności – ujęcie teoretyczne. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 67-86.
2. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności.
• Inspiration porn and the objectification of disability: Stella Young at TEDxSydney 2014. https://www.youtube.com/watch?v=SxrS7-I_sMQ
• Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1 i 4.
• Watson, A. C., & Larson, J. E. (2006). Personal Responses to Disability Stigma: From Self-Stigma to Empowerment. Rehabilitation & Education, 20(4), 235-246.
3. Systemowe aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności.
• Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wydawnictwo Czarne (dostęp na Moodle).
• Pisula, E., & Banasiak, A. (2019). Empowerment in Polish fathers of children with autism and Down syndrome: the role of social support and coping with stress – a preliminary report. Journal of Intellectual Disability Research, 1-8.
4. & 5. Zniekształcenia poznawcze w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. Wprowadzenie do matrycy ACT.
• The Truth About Growing Up Disabled | Dylan Alcott | TEDxYouth@Sydney . https://www.youtube.com/watch?v=tvNOzJ7x8qQ
• Scarlet, J. (2017). Harry Potter Therapy: An Unauthorized Self-Help Book from the Restricted Section. Dostęp: https://www.smashwords.com/books/view/748785 .
6. & 7. Akceptacja i adaptacja do choroby przewlekłej i niepełnosprawności.
• Tim Ferriss and Brené Brown on Self-Acceptance and Complacency. https://www.youtube.com/watch?v=znRLbEcFrRU .
• Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 10.
• Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 8.
8. & 9. Wartości i zaangażowane działanie w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności.
• My philosophy for a happy life | Sam Berns | TEDxMidAtlantic. https://www.youtube.com/watch?v=36m1o-tM05g .
• Values vs Goals - By Dr. Russ Harris . https://www.youtube.com/watch?v=T-lRbuy4XtA .
• Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 12.
• Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 11.
10. Ból przewlekły, utrata i żałoba w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności.
• We don't "move on" from grief. We move forward with it | Nora McInerny. https://www.youtube.com/watch?v=khkJkR-ipfw .
• Łukaszewski, W. (2010). Udręka życia. Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią. Smak Słowa. Część I i II.
11. Seksualność w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności.
• Misconceptions About Sex & Disability | Hannah Witton . https://www.youtube.com/watch?v=blPqze8gkcQ&t=1s .
• Disability, Sex, Relationships and Dating Roundtable | Hannah Witton. https://www.youtube.com/watch?v=AvGNiwR57iI .
• Hawkins, Y., Ussher, J., Gilbert, E., et al. (2009). Changes in sexuality and intimacy after the diagnosis and treatment of cancer: the experience of partners in a sexual relationship with a person with cancer. Cancer nursing, 32(4).
12. Zajęcia praktyczne – podsumowanie dotychczasowych treści.
13. Kolokwium zaliczeniowe.
|