Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 5. Psychologia prokreacji 06-PS-SM-105.14
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bielawska-Batorowicz, E., (2006), Psychologiczne aspekty prokreacji, Śląsk, Wydawnictwo Naukowe

2. Bidzan, M. (2007). Nastoletnie matki. Psychologiczne aspekty ciąży, połogu i porodu. Impuls

3. Bidzan, M. (2006). Psychologiczne aspekty niepłodności.

4. Bidzan, M. (2005). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Impuls

5. Bręborowicz, G.H., Gadzinowski, J. (2010). Zasady organizacji opieki perinatalnej. w G.H. Bręborowicz (red.) Ciąża wysokiego ryzyka (s. 15-31), Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych

6. Czarnecka-Iwańczuk, M. (2010). Psychologiczne aspekty ciąży wysokiego ryzyka I sytuacji utraty ciąży. w G.H. Bręborowicz (red.) Ciąża wysokiego ryzyka (s.1165-1186), Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych

7. Cozza G. (2013). Przerwane oczekiwania. Poradnik dla kobiet po poronieniu.

8. Dembińska A. (2018). Psychologiczne aspekty zmagania się kobiet z niepłodnością. Difin.

9. Dolińska, B. (2014). Bezdzietność perspektywa społeczno-kulturowa

10. Gracka-Tomaszewska, M. (2014). Drogi do macierzyństwa. Reprezentacja siebie i reprezentacja dziecka w umyśle kobiety jako podstawa macierzyństwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

11. Hanley, J. (2009). Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Elsevier

12. Hul, M., Osadnik K. (2020) Cięcie cesarskie i poród po cięciu cesarskim. Wydawnictwo Natuli.

13. Ilska M. (2020). Ciąża prawidłowa i wysokiego ryzyka. Difin

14. Kaźmierczak, M. (2015). Oblicza empatii w procesie adaptacji do rodzicielstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

15. Kempiak, J. (2010). Zmiany ustrojowe przebiegu ciąży. w G.H. Bręborowicz (red.) Położnictwo i Ginekologia T.1 (s. 41-42). Warszawa: PZWL

16. Kokoszka, I. (2010). O depresji w ciąży i po porodzie. PZWL 2010

17. Makara-Studzińska, M., & Iwanowicz-Palus, G. (Eds.). (2009). Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

18. Makiełło-Jarża, G. (1972), Geneza i rozwój postawy macierzyńskiej, Zeszyty Naukowe UJ. Prace Psychologiczno-Pedagogiczne, 17, 22-24

19. Oleś K. (2019) Poród naturalny. Wydawnictwo Natuli

20. Pawelec B., Wojciech, P. (2012). Niepłodność. Pomoc medyczna i psychologiczna

21. Pawelec, B. (2015). In vitro. Ważne rozmowy na trudny temat

22. Szymona-Pałkowska K., (2005). Psychologiczna analiza doświadczeń rodziców w sytuacji ciąży wysokiego ryzyka

Metody i kryteria oceniania:

-Ocena końcowa będzie rezultatem oceny uzyskanej przez studenta z kolokwium lub/i pracy zaliczeniowej (esej teoretyczny lub opis przypadku, plus prezentacja)

-Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć, co oznacza, że dopuszczalna jest jedna nieobecność. Każdą następną student ma obowiązek zaliczyć w terminie ustalonym z prowadzącym.

Zakres tematów:

1. Specyfika pracy psychologa w obszarze psychologii prokreacji

2. Wywiad prenatalny

3. Wywiad diagnostyczny dotyczący okołoporodowych zaburzeń nastroju

4. Psychologiczne aspekty ciąży i porodu – dostępne metody diagnostyczne

5. Wprowadzenie w problematykę stosowanych metod pomocy psychologicznej - psychoedukacja

6. Poradnictwo psychologiczne – analiza przypadków

7. Interwencja kryzysowa – analiza przypadków

8. Grupy wsparcia – analiza przypadków

9. Depresja poporodowa – analiza przypadku

10. Praca psychologa w szpitalu na oddziałach somatycznych – dokumentacja medyczna

11. Hospicja prenatalne – rola psychologa w placówce

12. Prezentacja studiów przypadków

13. Prezentacja studiów przypadków

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, mini-wykłady, dyskusja na podstawie literatury, metody aktywizujące (studium przypadku, praca nad symulowanymi sytuacjami pracy pomocowej z dziedziny psychologii prokreacji), praca w grupach, analiza materiałów filmowych, krytyczna analiza omawianych form i metod pracy, analiza wyników badań prowadzonych przez studentów i klinicznego studium przypadku lub eseju teoretycznego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Michalina Ilska 30/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)