Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 6. Człowiek wobec Boga... Wprowadzenie do religii i duchowości 06-PS-SM-106.12
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bartczuk, R.P., Jarosz, M. (2006). Funkcja religijności w procesie radzenia sobie za stresem – koncepcja Kennetha I. Pargamenta. Roczniki Psychologiczne, 9(1), 37-52.

Bartczuk, R. P., Zarzycka, B., Wiechetek, M. P. (2013). Struktura wewnętrzna polskiej adaptacji Skali Przekonań Postkrytycznych. Roczniki Psychologiczne, 16(3), 536-558.

Głaz, S. (2006) (red.). Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: WAM.

M. Jarosz (2011) (red.). Psychologiczny pomiar religijności. Lublin: TN KUL.

Socha, P. (2006). Główne kategorie religii – próba uporządkowania. Nomos, 65/66, 135-145.

Wulff, D. (1999). Psychologia religii. Warszawa: WSiP.

Zarzycka, B. (2008). Psychologiczne korelaty kryzysu w trakcie formacji zakonnej. Łódzkie Studia Teologiczne, 17, 429-446.

Literatura dodatkowa

Bulbulia, J., Schjoedt, U. (2013). The neural basis of religion. W: F. Krueger, J. Grafman (red.), The neural basis of human belief systems (s. 169-190). New York: Psychology Press.

Charzyńska, E. (2014). Multidimensional approach toward spiritual coping: Construction and validation of the Spiritual Coping Questionnaire (SCQ). Journal of Religion and Health, 54(5), 1629–1646.

Dobrowolska, B., Jurek, K., Pilewska-Kozak, A. B., Pawlikowski, J., Drozd, M., Koenig, H. (2016). Validation of the Polish version of the Duke University Religion Index (PolDUREL). Polskie Archiwum Medycyny Wewnętrznej, 126(12), 1005-1008.

Griffith, J. L., Griffith, M. E. (2008). Odkrywanie duchowości w psychoterapii. Kraków: WAM.

Grzymała-Moszczyńska, H., (1991). Przedmiot psychologii religii. W: Psychologia religii. Wybrane zagadnienia (s. 39-50). Kraków: Nomos.

Mariański, J. (2011). Tendencje rozwojowe w polskim katolicyzmie – diagnoza i prognoza. Teologia Praktyczna, 12, 7-24.

Moroń, M. (2011). „Idź, twoja wiara cię uzdrowiła” (Łk, 17, 19). Religijność a zdrowie. Analiza psychologiczna. Initium. Czasopismo Poszukiwań Teologicznych, 41-42, 18-50.

Oleś, P. (1998). Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu. Warszawa: Pracowania Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

Poręba, M. i Moroń, M. (2009). Między teologią a psychopatologią... Psychologiczne i teologiczne interpretacje opętania demonicznego. Initium. Czasopismo Poszukiwań Teologicznych, 40, 23–36.

Skrzypińska, K. i Karasiewicz, K. (2013). Granice duchowości – perspektywa druga – Kwestionariusz Sfery Duchowej. Roczniki Psychologiczne, 16, 487-512.

Socha, P. (2013). Duchowość jawna i ukryta. Czy warto kruszyć kopie o naukowy status badania duchowości? Roczniki Psychologiczne, 16, 367-390.

Szymołon, J. (2006). Przedmiot psychologii religii. W: S. Głaz (red.), Podstawowe zagadnienia psychologii religii (s. 42-49). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Talik, E. (2013). Jak trwoga, to do Boga? Psychologiczna analiza religijnego radzenia sobie ze stresem u młodzieży w okresie dorastania. Sopot: GWP.

Zarzycka, (2003). Psychologiczna analiza poczucia zmian w okresie formacji zakonnej u kobiet o różnym nasileniu ekstrawersji. Psychologia Rozwojowa, 8(4), 139-154.

Zarzycka, B. (2005). Osobowość i formacja. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Zarzycka, B. (2014). Struktura czynnikowa polskiej adaptacji Skali Pocieszania i Napięcia Religijnego. Roczniki Psychologiczne, 17, 683-696.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium będzie zawierało pytania problemowe, testowe i otwarte, odnoszące się do zagadnień poruszanych w kursie. Wymaga wiedzy z podstawowych zagadnień psychologii religii, struktury religijności i doświadczenia religijnego, metod pomiaru religijności, wybranych zjawisk życia religijnego i duchowego, odniesień religijności i duchowości do praktyki psychologicznej.

Kolokwium pisemne zawierające pytania problemowe, testowe jednokrotnego wyboru oraz otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści oraz umiejętności wyprowadzania wniosków.

Skala ocen z kolokwium:

51%-60% (wyniku maksymalnego) = dst (3,0; E)

61%-70% = dst+ (3,5; D)

71%-80% = db (4,0; C)

81%-90% = db+ (4,5; B)

91%-100% = bdb (5,0; A)

Kolokwium odbywa się w uzgodnionym terminie nie wcześniej niż po połowie zaplanowanych zajęć. Uczestnicy zajęć otrzymują zagadnienia na dwa tygodnie przed kolokwium. Kolokwium jest realizowane za pomocą platformy Moodle.

Praca pisemna lub ustna dotycząca zagadnień z omawianych na zajęciach. Celem pracy pisemnej jest pogłębiona analiza wybranego zjawiska życia religijnego lub duchowego. Student, przygotowując pracę pisemną, ma za zadanie nie tylko dokonać pogłębionego opisu zjawiska, ale także odnieść je i przedyskutować z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej – specjalistycznej (z psychologii religii) i ogólnej (z psychologii ogólnej i dużych subdyscyplin psychologii). Przykładowe tematy prac mogą dotyczyć:

- struktury doświadczeń grup i wspólnot religijnych;

- udziału psychologa w kierownictwie duchowym;

- roli sprecyzowania poglądów religijnych dla doświadczenia religijnego;

- analiza religijności/duchowości wybranej postaci;

- efektywności i konsekwencji wybranych strategii religijnego radzenia sobie; etc.

Praca zaliczeniowa będzie oceniana według następujących kryteriów:

(1) Wybór problemu (0 – 1 pkt.), m. in. odniesienie problemu do tematu kursu

(2) Dyskusja problemu z odniesieniem do odpowiednich ujęć teoretycznych (0 – 5 pkt.), m. in. wielowymiarowy opis zjawiska, posługiwanie się odpowiednim aparatem teoretycznym;

(3) Wskazania praktyczne/przyszłe kierunki badań (0 – 3 pkt), m. in. zarysowanie roli psychologa w procesach rozwoju religijności; krytyka i wskazanie wątpliwości i ograniczeń dotychczasowych podejść;

(4) Formalny kształt pracy (0 – 1 pkt), m. in. formatowanie tekstu, właściwe przygotowanie wykazu literatury cytowanej

Skala ocen z pracy zaliczeniowej:

0 – 5,5 pkt. = dst (3,0; E)

5,51 – 6,49 pkt. = dst+ (3,5; D)

6,5 – 7,49 pkt. = db (4,0; C)

7,5 – 8, 49 pkt. = db+ (4,5; B)

8,5 i więcej = bdb (5,0; A)

Prace pisemne należy złożyć najpóźniej na przedostatnich zajęciach kursu. Praca powinna mieć strukturę wyznaczoną przez opisane wyżej kryteria oceny (pkt. 1 – 3) i obejmować ok. 2 – 5 s. A4 znormalizowanego maszynopisu. Należy ja złożyć w formie elektronicznej na platformie Moodle.

Zakres tematów:

1. Religia, religijność, duchowość – przedmiot psychologii religii

2. Wymiary religijności i struktura doświadczenia religijnego

3. Badanie religijności i duchowości

4. Biologiczne korelaty (i prekursory) religijności. Protoreligijne zachowania zwierząt.

5. Religijność w perspektywie teorii relacji z obiektem. Obraz Boga.

6. Rozwojowa psychologia religii

7. Religijne i duchowe radzenie sobie

8. Zdrowie psychiczne a religijność

9. Psychologia wybranych zjawisk życia religijnego: Grzech i sumienie, łaska i charyzmat

10. Psychologia wybranych zjawisk życia religijnego: Modlitwa, medytacja, kontemplacja

11. Psychologia wybranych zjawisk życia religijnego: Nawrócenie i kryzys

12. Współczesne wzorce przeżywania religijności

13. Religijność i duchowość a pomoc psychologiczna

14. Formacja zakonna i seminaryjna z perspektywy psychologicznej.

15. Podsumowanie zajęć i zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, case study, praca w małych grupach,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Marcin Moroń 22/27 szczegóły
2 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Marcin Moroń 16/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)