Literatura: |
Adamski F., Wychowanie w rodzinie, Kraków 2010.
Błasiak A., Dybowska E. (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki rodziny, Kraków 2010.
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie, Kraków 2012.
Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2009.
Kiereś B., Nowak M., Opozda D. (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki rodziny, Lublin 2006.
Mastalski J., Jak dobrze wychować dziecko, Kraków 2009
Obuchowska I., Dynamika nerwic, Warszawa 1976
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 2009.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej. Student losuje zestaw dwóch pytań problemowych. Ocenie podlega:
- zasób przyswojonej wiedzy przedstawionej podczas wykładów i uzupełnionej samodzielną lekturą wyznaczonej literatury przedmiotu;
- umiejętność posługiwania się językiem pedagogicznym; umiejętność planowania działań wychowawczych wspierających rodzinę;
- kompetencje w zakresie rozumienia problemów związanych z wychowawczą funkcją rodziny.
|
Zakres tematów: |
1. Pedagogika rodziny jako subdyscyplina pedagogiczna: przedmiot badań,
zadania; miejsce wśród innych dyscyplin i dziedzin nauki.
2. Rodzina jako wspólnota i komórka społeczna: funkcje, struktura, typologia
3. Współczesne zagrożenia rodziny.
4. Cechy rodziny prawidłowej.
5. Rodzice a wychowanie dzieci: prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodzicielskie; typy osobowości rodziców.
6. Atmosfera rodzinna i style rodzicielskie.
7. Więzi rodzinne i rodzicielskie: rodzaje, obszary budowania.
8. Kultura środowiska rodzinnego: materialna, duchowa i pedagogiczna.
9. Dom rodzinny: cechy i funkcje.
10. Błędy wychowawcze rodziców i sposoby zapobiegania im.
11. Wychowanie religijne dziecka – perspektywa chrześcijańska.
|