Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodologia nauk o rodzinie W7-R2-003
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Gajdzica A., Minczanowska A., Stokłosa M. (red.). Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych, Cieszyn – Kraków 2011.

Goriszowski W., Badania pedagogiczne w zarysie, Warszawa 2005.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007.

Kiereś B., Opozda D., Nowak M. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Lublin 2006.

Kruger H.H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.

Kubinowski D., Nowak M., (red.). Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006.

Bronk A., Nauki humanistyczne i kultura logiczno-metodologiczna, "Edukacja Humanistyczna" 1-2(2004), s. 18-26.

Rubacha K., Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych, w: red. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2005, s. 34-58.

Metody i kryteria oceniania:

Dwa referaty na zadane tematy, przygotowane na podstawie wskazanej literatury przedmiotu w zespole problemowym. Kryteria oceny prezentacji ustnej:

- przedstawienie schematu referatu

- samodzielność wypowiedzi (nie jest akceptowane „odczytanie” referatu)

- zastosowanie środków audiowizualnych

- aktywizacja wszystkich studentów poprzez poprowadzenie dyskusji nad przedstawionymi zagadnieniami

- opracowanie pisemne zagadnień (maks. 4 strony) w zespole problemowym, wersję elektroniczną (Word) zespół przekazuje prowadzącej zajęcia nie później niż tydzień po zaprezentowaniu tematu.

Kolokwium ustne z tematów przedstawionych podczas ćwiczeń.

Student losuje jedną tezę z dwoma pytaniami. Ocenia podlega: zasób wiedzy

oraz umiejętność wykorzystania jej do planowania i prowadzenia badań nad rodziną.

Zakres tematów:

1. Specyfika nauk o rodzinie – wybrane zagadnienia.

2. Metody jakościowe i ilościowe w badaniach – wybrane zagadnienia.

3. Humanistyczne aspekty metodologii badań pedagogicznych nad rodziną

4. Metodologia badań nad rodziną – Wybrane problemy.

Metody dydaktyczne:

Praca w zespołach problemowych, do których student należy podczas całego cyklu zajęć. Dyskusja w grupie. Opracowanie pisemne zagadnienia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala Zdalny
Mariola Kozubek 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.