Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika - zagadnienia szczegółowe 11-KRK-TZ-093
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Podstawowa

Bergoglio, J. Papież Franciszek. Wymagania i pasja. O wychowaniu chrześcijańskim Kraków 2013.

Franciszek. Między kanapą a odwagą. Kraków 2016.

Marek, Z.; Walulik, A. Pedagogika religii. Kraków 2020.

Sobór Watykański II. Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis.

Zarzecki, L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra 2012

Uzupełniająca:

Chrobak, S. O aktualności przesłania Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis. Pedagogika Społeczna 2016, Nr 3 (61).

Chrost, S. Stosunek młodzieży gimnazjalnej do wybranych norm moralnych zawartych w Dekalogu. Paedagogia Christiana 2/36 (2015)

Kotyśko, M. Młodzież i gry komputerowe – motywy, emocje i problemy związane z graniem. Roczniki Pedagogiczne Tom 12(48), numer 3 (2020)

Ławnik, A.J.; Szlenk-Czyczerska, E. Wsparcie społeczne a zachowanie agresywne dzieci i młodzieży … Rozprawy Społeczne 2019, Tom 13, Nr 3.

Łuczyński, Zamysł życia wewnętrznego dla współczesnego człowieka o. Jacka Woronieckiego. Roczniki Pedagogiczne Tom12(48), numer1–2020.

Olearczyk, T. Cisza w dialogu rodzinnym. Roczniki Pedagogiczne, Tom 12(48), numer 4 (2020)

Siedlecka, M., Żukiewicz-Sobczak, W., Sobczuk, S. Oddziaływanie mass-mediów na kształtowanie stylu życia dzieci. Rozprawy Społeczne 2019, Tom 13, Nr 1.

Sorkowicz, A. „Nawet gdyby inni od was nie wymagali…” – O samowychowaniu człowieka młodego, Rozprawy Społeczne 2019, Tom 13, Nr 1

Szewczak, I. Rodzina i szkoła we wspólnej odpowiedzialności za wychowanie do wartości. Rozprawy Społeczne 2019, Tom 13, Nr 4.

Metody i kryteria oceniania:

Student aktywnie uczestniczy w wykładach. Ustna prezentacja jednego tematu w oparciu o literaturę przedmiotu.

Ocenie podlega zasób wiedzy, umiejętność analizowania - z perspektywy pedagogicznej - problemów życia społecznego oraz wskazywania konkretnych rozwiązań.

Zakres tematów:

Podstawy pedagogiki personalistycznej: antropologiczne, aksjologiczne, teleologiczne.

Wybrane zagadnienia teorii wychowania: zasady wychowania; formy wychowania; metody wychowania; samowychowanie.

Trudności wychowawcze: przyczyny i uwarunkowania, przezwyciężanie.

Dziedziny wychowania: moralne, społeczne, patriotyczne, umysłowe, zdrowotne, estetyczne.

Wybrane zagadnienia pedeutologii: zadania, funkcje, cechy wychowawcy.

Samowychowanie rodziców podstawą dla samowychowania dzieci.

Wychowanie religijne: specyfika w ujęciu chrześcijańskim.

Pedagogia Papieża Franciszka.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersacyjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 16:00 - 18:00, sala Zajęcia zdalne
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 18:00 - 18:45, sala Zajęcia zdalne
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 18:45 - 20:15, sala Zajęcia zdalne
Mariola Kozubek 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)