Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł do wyboru - Problemy społeczne w ilustracji filmowo-teatralnej 06-PE-OP-s1-27.1
Wykład (W) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

F. Adamski (red.): Człowiek, wychowanie, kultura. Wybór tekstów. Kraków 1993.

I. Wojnar: Sztuka jako podręcznik życia. Warszawa 1984.

D. Bałutowski: Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa, Fraszka Edukacyjna Sp. z.o.o., 2010.

Z. Czeczot-Gawrak: Film o sztuce. Nowe zjawisko kultury artystycznej. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 1974.

Z. Czeczot-Gawrak: Filmowa prezentacja sztuki architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979.

Kossak J.: Film i przekształcenia współczesnej kultury. Warszawa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, 1987.

A.Marzec A: Edukacja filmowa w szkole średniej. Kraków, Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział w Krakowie, 1990.

E.Warmuz-Warmuzińska.: Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów. Warszawa, Difin SA, 2015.

U. Eco U: Historia piękna. Poznań 2005.

M. Janiszewski: Podstawy muzykoterapii. Łódź 1997.

F. Febbraro: Burchard S., Historia świata w sztuce. Kraków 2012.

M. Golka: Socjologia kultury. Warszawa 2007.

M. Golka: Socjologia sztuki, Warszawa 2008.

J. M. Śmieciński (red.):Świat człowieka, świat sztuki. Warszawa 1996.

Z. Bauman: O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] Teatr w miejscach nieteatralnych, (red.) J. Tyszka, Warszawa 2001.

A.Bielańska: Teatr, który leczy. Kraków 2002.

A. Stefańska (red.): Arteterapia i twórczość w przestrzeni psychospołecznej. Poznań-Kalisz 2015.

R. Benedict: Wzory kultury, Warszawa 2005.

J. R. Brown (red.), Historia teatru, Warszawa 2007.

A. Falkiewicz: Teatr Społeczeństwo, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1980.

J. Federowicz: Chuligani grają Szekspira, [w:] Dziecko i teatr w przestrzeni kultury; T1, Teatr w świecie, (red.) M. Karasińska, G. Leszczyński, Poznań 2007.

J. Głomb: Teatr w ruinach, „Notatnik Teatralny” 2004, nr 35.

E. Goffman: Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000.

A. Hausbrandt: Teatr w społeczeństwie, Warszawa 1983.

T. Wilk: Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha, Katowice 2010.

A. Radziewicz-Winnicki: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

„Dialog”, „Scena” , „Film”, „Pedagogika Kultury”, ”Pedagogika Społeczna”.

Metody i kryteria oceniania:

ocena zespołowego projektu społeczno-edukacyjnego:

wartość merytoryczna, edukacyjna, społeczna i graficzno-estetyczna.

Zakres tematów:

Aplikacja sztuki w codzienność procesu wychowania jako skuteczny mechanizm

profilaktyki zjawisk społecznie niepożądanych.

2. Obrazy odczuwalne – czyli kultura i sztuka wobec wybranych niepokojów społecznych

3. Czego się boisz Europo? Czyli znajomy obcy w perspektywie codzienności. Wybrane przykłady oswojenia odmienności.

4. Dobre wychowanie jako kategoria modelująca codzienne życie –

kontekst indywidualny i społeczny.

5. Samotność seniorów – kategoria oswojona i nie oswojona.

O potrzebie rewitalizacji życia – wartości, odpowiedzialności, kultury …,

w perspektywie filmu Pora umierać.

6. Wybrane zagrożenia współczesnej rodziny w obszarze zainteresowań sztuki dramatycznej. Perspektywa pedagogiczna.

7. „Teatr – jak ogień: olśniewa i oświeca”. Sztuka teatralna w przestrzeni dialogu społecznego.

Metody dydaktyczne:

wykład, pokaz, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)