Fakultet specjalnościowy - Jak się porozumiewać? – warsztaty z zakresu komunikacji społecznej i interpersonalnej 06-PE-OP-S1-22.20
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
• BANEY J.: Komunikacja interpersonalna. Wolters Kluwer Polska sp. z o. o 2009 • BERNE E.: W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa. 1987 • CARNEGIE D.: Jak zdobywać przyjaciół i zjednywać sobie ludzi. Warszawa. 1993 • KNAFEL K.: Komunikacja społeczna w organizacji. Program TERM • LEATHERS DALE G.: Komunikacja niewerbalna. PWN. Warszawa 2009 • MORREALE S. P., SPITZBERG B. H., BARGE J. K.: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności. PWN. Warszawa 2008 • NĘCKI, Z.: Komunikacja międzyludzka. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. Kraków. 1996 • NĘCKI Z.: Komunikowanie interpersonalne. Wrocław. 1992 • PEASE A.: Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów. Wydawnictwo Gemini. Kraków. 1993 • PRASZKIER R.: Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. Ćwiczenia grupowe. MEN. Warszawa. 1997. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia będzie aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie projektu z zakresu komunikacji interpersonalnej/społecznej w oparciu o opracowane przez prowadzącego wytyczne. |
||
Zakres tematów: |
• Proces komunikowania się jako proces interakcji społecznej Elementy składowe procesu komunikacji. Funkcje komunikowania. Zasady przekazu (autoprezentacja, wideotrening). • Rodzaje przeszkód i zakłóceń w komunikacji społecznej (przeszkody w nadawaniu i odbiorze) i ich przezwyciężanie. Bariery komunikacyjne. Wyrażanie i przyjmowanie krytyki • Zalety i możliwości języka mówionego i pisanego. • Komunikacja werbalna – rodzaje komunikatów werbalnych i ich płaszczyzny, odbiór komunikatów. • Aktywne słuchanie – reguły dobrego słuchania, popełniane błędy w aktywnym słuchaniu. Techniki aktywnego słuchania (odzwierciedlanie, parafrazowanie, klaryfikacja). • Komunikacja niewerbalna - formy komunikatów niewerbalnych, obserwacja zachowań niewerbalnych. • Analiza zachowań interpersonalnych. Komunikacja asertywna - zachowania asertywne a inne typy zachowań, podstawowe umiejętności asertywne, skutki zachowań asertywnych. Techniki ćwiczenia asertywności. • Reguły skutecznej komunikacji. • Samoocena sprawności komunikacyjnej – autodiagnoza stylu komunikowania się. • Doskonalenie niektórych form komunikowania się. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metoda warsztatowa. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/21 |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.