Literatura: |
Literatura podstawowa:
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.
Bartmiński J., Majer-Baranowska U. (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin 2005.
Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
Bocheńska K., Mówię do ciebie, człowieku. Warszawa 2003.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
Brześkiewicz Z.M., Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa 1996.
Collett P., Księga znaków jak poprzez ciało wyrażamy swoje myśli i uczucia, Warszawa 2004.
Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.
Dobek-Ostowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
Davis M., Paleg K., Fanning, Jak usprawniać komunikatywność? Trening, Gliwice 2007.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 1994.
Bugajski R., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
Gronbeck B.E., German K., Ehninger D., Monroe A.H., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Hall A., Bezgłośny język, Warszawa 1987.
Hall A., Ukryty wymiar, Warszawa 2009 (wyd. 5).
Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.
Jarząbek K., Gestykulacja i mimika. Słownik, Katowice 1994.
Kojs W., Mrózek R., Dawid Ł., Komunikacja, dialog, edukacja (2 tomy), Cieszyn 1998.
Kuziak M., Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?, Bielsko-Biała 2005.
Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Warszawa 2007.
Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych (czyli jak zostać dobrym mówcą), Warszawa 2001.
Maliszewski W.J., Nowosad I., Uździcki R., Szkoła w zmianie. Zarządzanie i komunikacja w sytuacjach szkolnych, Toruń 2009.
Mandal E., Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, Warszawa 2008.
Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2000.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
Marcjanik M. (red.), Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007.
Messinger J., Oręż perswazji. Gesty i słowa, które mają moc, Gliwice 2006.
McKay P., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca, rodzina, zabawa, Gdańsk 2007.
Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992.
Nęcki Z., Błaszczyk K., Uździcki R. (red.), Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Toruń 2009.
Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.
Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1994.
Pease A. i B., Mowa ciała, Poznań 2009.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Skudrzyk A., Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
Skudrzyk A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków-Warszawa 2000.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2004.
Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej. Spraw, by cię słuchano, i odnieś sukces, Poznań 1998.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, wydanie drugie poprawione i uzupełnione, Katowice.
Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Wrocław 1994.
Wołowik W., Język ciała ... Tom I-IV, Kraków 1998.
Polecam także:
filmy, audycje, podkasty, wywiady z kanałów: YouTube, Instagram, Facebook, kanały uniwersyteckie, np. TED oraz TEDx, Imponderabilia, Czas Gentelmanów, Polimaty, Rozmawiam, bo lubię, Nauka. To lubię, W moim stylu. Magda Mołek, Rozwojowiec, Jarosław Gibas, Niewidzialne książki, Pozdrowienia z Polski, Sekielski Brothers Studio, Kasia Sawicka, Mowologia, Człowiek Absurdalny, Przeciętny Człowiek, Mówiąc inaczej, inne.
|
Zakres tematów: |
1. Język naturalny jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej (definicje języka, ewolucja języka, społeczna rola języka, język w dobie globalizacji, CO JAK NIE JĘZYK?).
2. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego (wybrane kwestie):
terytorialne, środowiskowe i zawodowe odmiany polszczyzny; ekspresywność i tajność socjolektów, zawodowość profesjolektów, idiolekty; typy kontaktów językowych; role społeczne a język uczestników komunikacji.
3. Werbalne i niewerbalne składniki procesu komunikacji:
język naturalny (polski) jako symboliczny system komunikacji
rola środków niewerbalnych oraz modulacji i intonacji w komunikacji interpersonalnej.
4. Słuchanie a komunikacja: style słuchania, słuchanie refleksyjne i nierefleksyjne, aktywne słuchanie, typy słuchaczy.
5. Składniki aktu komunikacyjnego: język, nadawca, odbiorca, kanał, temat komunikatu, sytuacja komunikacyjna, forma komunikacji.
6. Akty mowy, ich typy, warunki skuteczności – maksymy konwersacyjne Grice’a.
7. Komunikacja ustna i pisemna: monolog, dialog, polilog; wtórna oralność.
8. Pisemna odmiana języka polskiego. Kurs „Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji”. Druga edycja kursu – 1.04.2021.
9. Funkcje języka naturalnego: ekspresywna, fatyczna, impresywna, kognitywna, komunikatywna, metajęzykowa, poetycka, prezentatywna, magiczna, sprawcza.
10. Etykieta językowa: tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej.
11. Agresja językowa i wulgaryzacja języka: kod ograniczony – kod rozwinięty
postawa „być” – postawa „mieć”; agresja językowa w przestrzeni publicznej;
wulgaryzmy.
12. Mody językowe: modne słowa, zapożyczenia, globalizacja a proces unifikacji kultur i języków.
13. Stereotypy językowe: poznawcze i emocjonalne składniki stereotypów,
stereotypy jako składniki językowego obrazu świata, przykładowe stereotypy.
14. Rodzaje wystąpień publicznych i ich przygotowanie (wykład, przemówienie, referat, kondolencje, podziękowania, toast, autoprezentacja, prezentacja multimedialna).
15. Język jako okno na świat - różnice między językowymi obrazami świata.
16. Kluczowe kompetencje w procesie komunikacji (w domu, w pracy, w relacjach towarzyskich): językowa, socjolingwistyczna, pragmatyczna.
Dobór tematów może ulec zmianie i/lub modyfikacji w trakcie dyskusji z kursantami.
|