Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna 12-PE-WIP-N1-KI
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.

Bartmiński J., Majer-Baranowska U. (red.), Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, Lublin 2005.

Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.

Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

Bocheńska K., Mówię do ciebie, człowieku. Warszawa 2003.

Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.

Brześkiewicz Z.M., Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa 1996.

Collett P., Księga znaków jak poprzez ciało wyrażamy swoje myśli i uczucia, Warszawa 2004.

Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.

Dobek-Ostowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.

Davis M., Paleg K., Fanning, Jak usprawniać komunikatywność? Trening, Gliwice 2007.

Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 1994.

Bugajski R., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.

Gronbeck B.E., German K., Ehninger D., Monroe A.H., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1997.

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

Hall A., Bezgłośny język, Warszawa 1987.

Hall A., Ukryty wymiar, Warszawa 2009 (wyd. 5).

Handke K., Socjologia języka, Warszawa 2008.

Jarząbek K., Gestykulacja i mimika. Słownik, Katowice 1994.

Kojs W., Mrózek R., Dawid Ł., Komunikacja, dialog, edukacja (2 tomy), Cieszyn 1998.

Kuziak M., Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?, Bielsko-Biała 2005.

Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, Warszawa 2007.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych (czyli jak zostać dobrym mówcą), Warszawa 2001.

Maliszewski W.J., Nowosad I., Uździcki R., Szkoła w zmianie. Zarządzanie i komunikacja w sytuacjach szkolnych, Toruń 2009.

Mandal E., Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, Warszawa 2008.

Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 2000.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

Marcjanik M. (red.), Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007.

Messinger J., Oręż perswazji. Gesty i słowa, które mają moc, Gliwice 2006.

McKay P., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca, rodzina, zabawa, Gdańsk 2007.

Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992.

Nęcki Z., Błaszczyk K., Uździcki R. (red.), Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Toruń 2009.

Oatley K., Jenkins J.M., Zrozumieć emocje, Warszawa 2003.

Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1994.

Pease A. i B., Mowa ciała, Poznań 2009.

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Skudrzyk A., Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.

Skudrzyk A., Urban K., Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków-Warszawa 2000.

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2004.

Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej. Spraw, by cię słuchano, i odnieś sukces, Poznań 1998.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, wydanie drugie poprawione i uzupełnione, Katowice.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Wrocław 1994.

Wołowik W., Język ciała ... Tom I-IV, Kraków 1998.

Polecam także:

filmy, audycje, podkasty, wywiady z kanałów: YouTube, Instagram, Facebook, kanały uniwersyteckie, np. TED oraz TEDx, Imponderabilia, Czas Gentelmanów, Polimaty, Rozmawiam, bo lubię, Nauka. To lubię, W moim stylu. Magda Mołek, Rozwojowiec, Jarosław Gibas, Niewidzialne książki, Pozdrowienia z Polski, Sekielski Brothers Studio, Kasia Sawicka, Mowologia, Człowiek Absurdalny, Przeciętny Człowiek, Mówiąc inaczej, inne.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest realizacja - po konsultacji z prowadzącą zajęcia - prac indywidualnych i zespołowych (konsultacji podlega: wybór lektury, wybór tematu pracy zespołowej i jego realizacja); aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć oraz w trakcie rozwiązywania zadań i konkursów tematycznych. Ocena dostateczna - 60% realizacji wszystkich warunków (zadanie indywidualne, zespołowe, udział w zajęciach), 80% - ocena dobra, 100% - ocena bardzo dobra.

Zakres tematów:

1. Język naturalny jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej (definicje języka, ewolucja języka, społeczna rola języka, język w dobie globalizacji, CO JAK NIE JĘZYK?).

2. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego (wybrane kwestie):

terytorialne, środowiskowe i zawodowe odmiany polszczyzny; ekspresywność i tajność socjolektów, zawodowość profesjolektów, idiolekty; typy kontaktów językowych; role społeczne a język uczestników komunikacji.

3. Werbalne i niewerbalne składniki procesu komunikacji:

język naturalny (polski) jako symboliczny system komunikacji

rola środków niewerbalnych oraz modulacji i intonacji w komunikacji interpersonalnej.

4. Słuchanie a komunikacja: style słuchania, słuchanie refleksyjne i nierefleksyjne, aktywne słuchanie, typy słuchaczy.

5. Składniki aktu komunikacyjnego: język, nadawca, odbiorca, kanał, temat komunikatu, sytuacja komunikacyjna, forma komunikacji.

6. Akty mowy, ich typy, warunki skuteczności – maksymy konwersacyjne Grice’a.

7. Komunikacja ustna i pisemna: monolog, dialog, polilog; wtórna oralność.

8. Pisemna odmiana języka polskiego. Kurs „Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji”. Druga edycja kursu – 1.04.2021.

9. Funkcje języka naturalnego: ekspresywna, fatyczna, impresywna, kognitywna, komunikatywna, metajęzykowa, poetycka, prezentatywna, magiczna, sprawcza.

10. Etykieta językowa: tendencje rozwojowe polskiej etykiety językowej.

11. Agresja językowa i wulgaryzacja języka: kod ograniczony – kod rozwinięty

postawa „być” – postawa „mieć”; agresja językowa w przestrzeni publicznej;

wulgaryzmy.

12. Mody językowe: modne słowa, zapożyczenia, globalizacja a proces unifikacji kultur i języków.

13. Stereotypy językowe: poznawcze i emocjonalne składniki stereotypów,

stereotypy jako składniki językowego obrazu świata, przykładowe stereotypy.

14. Rodzaje wystąpień publicznych i ich przygotowanie (wykład, przemówienie, referat, kondolencje, podziękowania, toast, autoprezentacja, prezentacja multimedialna).

15. Język jako okno na świat - różnice między językowymi obrazami świata.

16. Kluczowe kompetencje w procesie komunikacji (w domu, w pracy, w relacjach towarzyskich): językowa, socjolingwistyczna, pragmatyczna.

Dobór tematów może ulec zmianie i/lub modyfikacji w trakcie dyskusji z kursantami.

Metody dydaktyczne:

Praca indywidualna i zespołowa (możliwe zastosowanie różnych środków perswazji), dyskusja w trakcie zajęć, a także prezentacje i analizy tematów wskazanych w punkcie Zakres tematów, quizy i konkursy tematyczne wynikające z aktualnie realizowanego tematu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Małgorzata Bortliczek 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)