Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Główne doktryny i systemy pedagogiczne W6-PE-N1-1GDSP
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.us.edu.pl
Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

L. Chmaj: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1962, PZWS.

F. Goffman: Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa 1981, PIW.

T. Hejnicka–Bezwińska: W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan). Bydgoszcz 1989, Wyd. WSP.

J. Korczak: Pisma wybrane. Warszawa 1978, PWN.

Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1. Warszawa 2003, PWN.

B. Milerski (red.): Elementy pedagogiki religijnej. Warszawa 1998, Wyd. ChAT.

M. Nowak: Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin 1999, KUL.

W. Okoń (red.): Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975. Warszawa 1978, WSiP.

K. Sośnicki: Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa 1967, PZWS.

Wołoszyn: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce 1998, Dom Wydawniczy „Strzelec”.

S. Wołoszyn (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998, Dom Wydawniczy „Strzelec”.

F. Znaniecki: Socjologia wychowania. T. I. Warszawa 1973, PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja - przedstawienie i interpretacja wybranych doktryn i systemów pedagogicznych. Ocena w skali 2.0 – 5.0.

Kolokwium w formie testowej zawierające pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%).

Zakres tematów:

1. Szkoła tradycyjna J.F. Herbarta. 2. Charakterystyka założeń „Nowego Wychowania” oraz krytyczna anali-za koncepcji głównych przedstawicieli (E. Key, M. Montessori, J. Korczak). 3. Pragmatyzm w pedagogice J. Dewey’a i koncepcja wychowania funkcjonalnego E. Clapare’da. 4. Pedagogika kultury i socjologia w pedagogice. 5. Pedagogika religijna – koncepcje wychowania religijnego w XIX i XX wieku. 6. Współczesne poszukiwania tożsamości pedagogiki a przemiany edukacyjne.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, analiza tekstów, prezentacja multimedialna- zorganizowane w formie zdalnego kształcenia z wykorzystaniem platformy Microsoft Teanms.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:15 - 18:15, sala Zajęcia zdalne
Gabriela Piechaczek-Ogierman 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)