Zarządzanie organizacją 05-DP-S1-ZO14
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura: 1) Koźmiński A., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. 2) Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN. 3) Robbins S. P., DeCenzo D. A., Podstawy zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 4) Robbins S. P., Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 5) Kolczyński M., Sztumski J., Zarys socjologii organizacji. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego. 6) Hatch M.J., Teoria organizacji. Warszawa: PWN. 7) Bednarski A., Zarys teorii organizacji i zarządzania. Toruń 2001. 8) Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 9) Stoner J., Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 10) McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Gebethner i S-ka. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe zaliczenia: a) praca indywidualna i w grupach podczas zadań, testów i ćwiczeń na zajęciach, b) aktywne uczestnictwo z wykorzystaniem zdobytych wiadomości, c) praca w grupach nad tworzeniem strategii PR mającą zachęcić do studiów na kierunku Doradztwo Polityczne i Publiczne w Uniwersytecie Śląskim. d) kontrola wiedzy z zakresu tematów zajęć „Zarządzanie organizacją” |
||
Zakres tematów: |
1. Organizacja i zarządzanie – definicja i ewolucja pojęcia a) Definicja zarządzania b) Zarządzanie sobą w czasie c) Procesy zarządzania d) Definicja i otoczenie organizacji e) Historia teorii zarządzania 2. Planowanie a) etapy procesu planowania b) rodzaje planów c) rytm ultraidalny d) reguła 60/40, zasada Pareto, efekt Zeigernik, prawo Parkinsona 3. Zarządzanie strategiczne a) znaczenie, elementy i typy strategii b) podstawowe metody analizy strategicznej (analiza SWOT, macierz BCG, macierz General Electric, cykl życia produktu) c) Dywersyfikacja: zależna i niezależna d) Ćwiczenia w grupach na ocenianie potencjału rynkowego wybranych produktów 4. Podejmowanie decyzji a) umiejętność podejmowanie decyzji prywatnych, w firmie, w polityce b) zarządzanie zmianami, zarządzanie konfliktem i rozwiązywanie problemów c) trójkąt dramatyczny d) turkusowe zarządzanie e) psychologia tłumu – Eksperyment Asch`a 5 Przywództwo w organizacji a) Władza a przywództwo b) Koncepcje przywództwa c) Podejście kwalifikacyjne, behawioralne i sytuacyjne d) Style przywództwa e) Poznanie własnych cech przywódczych 6. Motywowanie w aspekcie teoretycznym i praktycznym a) Pojęcie motywacji b) Istota skutecznej motywacji c) Motywowanie – koncepcje teoretyczne (hierarchia potrzeb Maslowa, teoria ERG, teoria potrzeb McClellanda, teoria dwuczynnikowa Herzberga, teoria X i Y McGregora, teoria wyznaczania celów, teoria oczekiwań, teoria sprawiedliwości, teoria wzmocnienia). 7. Komunikowanie w organizacji a) Rola komunikowania w zarządzaniu b) Formy komunikacji interpersonalnej c) Formy komunikacji grupowej i organizacyjnej d) Bariery skutecznego komunikowania e) Pułapki myślenia 8. Kontrola w organizacji a) Istota i cel skutecznej kontroli w organizacji b) Kontrola finansowa c) Kontrola strukturalna d) Kontrola strategiczna e) Przezwyciężanie oporu wobec kontroli f) Elementy kontroli: Zarządzanie systemem informacji 9. Etyka w organizacji a) Etyka – aspekty teoretyczne b) Etyka a podejmowanie decyzji c) Czynniki wpływające na poziom etyki w organizacji d) Praktyczne aspekty zapobiegania korupcji i defraudacji w organizacji 10. Zarządzanie zasobami ludzkimi a) Rekrutacja i selekcja b) System ocen i wynagradzanie c) Rozwój zasobów ludzkich d) Zarządzanie międzykulturowe e) Zarządzanie pracą i nauką w domu 11. Tworzenie strategii PR mającą zachęcić do studiów kierunku Doradztwo Polityczne i Publiczne. Studenci w pięcioosobowych grupach przeprowadzają analizę SWOT oraz opracowują strategię U.Ś. W.N.S. dla kierunku D.P.i P. w następujących zakresach: - relacje z interesariuszami zewnętrznymi; - stworzenia hasła reklamowego; - kreowanie wizerunku za pośrednictwem mediów. Jakich ? (plakat, ulotka, bilboard, prasa, TV, media społecznościowe, SEO, SEM, WOMM, inne) |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: - dyskusja, - "burza mózgów", - prezentacje, - prace pisemne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 17:15 - 18:45,
sala zajęcia zdalne |
Ryszard Kwiatkowski | 30/35 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15,
sala zajęcia zdalne |
Robert Radek | 11/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bankowa 11 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.