B(8) z zakresu podstaw resocjalizacji i readaptacji: Podstawy resocjalizacji i readaptacji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży 12-OA-S1-7PRRS.1-DM
Wykład (W)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
B. Urban, J.M. Stanik (red.): Resocjalizacja. Tom 1 i 2. Wyd. PWN. Warszawa 2008. L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wyd. APS. Warszawa 2005. E. Wysocka: Diagnoza w resocjalizacji. Wyd. PWN. Warszawa 2008. A. Jaworska: Leksykon resocjalizacji. Warszawa 2014. P. Frąckowiak: Kierunki rozwoju resocjalizacji w polskich zakładach dla nieletnich, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań-Środa Wielkopolska 2006 K. Pospiszyl: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998 W.W. Szczęsny: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość treści wykładów oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej. Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć z zakresu resocjalizacji dzieci i młodzieży oraz wiedzy z zakresu readaptacji społecznej – pozytywną ocenę student uzyskuje otrzymując więcej niż 50% punktów. Ocena kolokwium pisemnego składającego się z pytań otwartych i/lub zamkniętych (na ostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć). Praca pisemna esej lub rozprawka na wskazany temat/problem. Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia - patrz ćwiczenia. ECTS-2, podstawą zaliczenia modułu jest także obecność na zajęciach online, dopuszcza się 1 nieobecność usprawiedliwioną (w przypadku wysokiej absencji decyzję o możliwości zaliczenia modułu podejmuje jego koordynator). |
||
Zakres tematów: |
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej, przedmiot i zakres pedagogiki resocjalizacyjnej (resocjalizacja jako dyscyplina naukowa), związek resocjalizacji z innymi naukami społecznymi i pedagogicznymi 2. Krótki rys historyczny rozwoju resocjalizacji dzieci i młodzieży, a także elementy readaptacji społecznej 3. Systemy resocjalizacji nieletnich 4. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej dzieci i młodzieży 5. Organizacja systemu resocjalizacji nieletnich |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 11:30 - 12:15,
sala zajęcia zdalne |
Ilona Fajfer-Kruczek | 11/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.