Wybrane zagadnienia kultury i sztuki 13-GR-SM-WZKS6
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
literatura obowiązkowa A. D’Aleva: Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008; E. Panofsky: Ikonografia i ikonologia. Przeł. K. Kamińska. W: Studia z historii sztuki. Wybrał, oprac. i posłowiem opatrzył J. Białostocki. Warszawa 1971 S. Fish: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane. Red. A. Szahaj. Przeł. K. Arbiszewski i inni. Kraków 2008. U. Eco: Interpretacja: historia. W: U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose: Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Przeł. T. Bieroń. Kraków 1996. W. Kalaga: Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków 2001. A. Szahaj: O interpretacji. Kraków 2014. M. Bal: Sztuka czytania. pdf K. Rosner: Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger, Gadamer, Ricoeur. Warszawa 1991 Solik R.: Repetycja i przemieszczenie. W: R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. Ryszard Solik: Dylematy czytania i odczytywania. W: Kształty i myśli. Dyskurs a doświadczenie sztuki. red. R. Solik. Katowice 2013. Ryszard Solik.: Przeciw odczytywaniu, za współkonstruowaniem i współokreślaniem. W: R. Solik: Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego. Katowice 2012. literatura uzupełniająca R. Nycz: Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków 2006. A. Burzyńska: Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Uwzględniając efekty kształcenia przedmiotu pod uwagę będą brane następujące kryteria oceny: wiedza w zakresie problematyki przedmiotu poziom merytoryczny pracy pisemnej, spójność i merytoryczność argumentów. forma niekontaktowa pisemna analiza znajomości i rozumienia wskazanego tekstu z zakresu literatury przedmiotu (4 punkty do analizy, określone wymogi, kryteria, tekst w pdf dostępne na platformie Microsoft Teams). Forma kontaktowa: Test sprawdzający ze znajomości wybranej literatury przedmiotu. Około 10 pytań wymagających uzupełnienia lub wielokrotnego wyboru. |
||
Zakres tematów: |
Szczegółowe treści zajęć: Interpretacja jako doświadczenie dzieła sztuki (o tak zwanej obecności dyskursywnej). Podstawowe sensy pojęcia interpretacji (od hermeneutyki klasycznej, do ontologicznego rozumienia interpretacji). Interpretacja epistemologiczna/ontologiczna - konsekwencje w praktyce interpretacyjnej Interpretacje granicy i tożsamości dzieła sztuki: od koncepcji „zamkniętych ram” do metafory „mgławicy”, Hermeneutyka i hermeneutyczne doświadczenie sztuki H.G. Gadamera M. Bal strategia „czytania” sztuki U. Eco Interpretacja i nadinterpretacja. Od Dzieła otwartego do intencji tekstu i „tekstualnej ekonomii” Paninterpretacjonizm i kulturalizm Stanleya Fisha Sztuka jako interpretacja. |
||
Metody dydaktyczne: |
Analiza wybranych zagadnień w oparciu o materiał ilustracyjny, literaturę przedmiotu. Ćwiczenia opierają się w głównej mierze na pracy nad tekstami i źródłami. Studenci poznają i poddają analizie koncepcje i teksty związane z teoriami interpretacji dzieła sztuki. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:15 - 13:00,
sala zajęcia zdalne |
Ryszard Solik | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.