Literatura: |
L. Gracz, I. Ostrowska, G. Rosa, K. Słupińska, Komunikacja międzykulturowa w biznesie, Kraków 2019.
J. Mikułowski-Pomorski, Wprowadzenie do komunikacji międzykulturowej, Kraków 2003.
J. Mikułowski-Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2012.
S. Reynolds, D. Valentine, Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2004.
Wiedza o kulturze, część I: Antropologia kultury. Wybór tekstów, pod red. A. Mencwela, WUW, 2005.
A. Zaporowski, Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza, Poznań 2006.
E. Hall, Poza kulturą, tłum. E. Goździk, Warszawa 1984.
R.R. Gesteland, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, tłum. H. Malarecka-Simbierowicz, Warszawa 2000.
G. Hofstede, G.J. Hofstede, M. Mankiv, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000.
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk 2013.
R. Kapuściński, Ten inny, Kraków 2007.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobry student powinien wykazać trzy aktywności, które pozwolą na weryfikację efektów uczenia się:
1. Referat/prezentację/omówienie lub wywiad kulturowy
2. Ćwiczenia typu studium przypadku (min. 3)
3. Recenzję książki/filmu
Na ocenę dobrą - dwie z wyżej wymienionych aktywności.
Na ocenę dostateczną - co najmniej jedną z wyżej wymienionych aktywności.
|
Zakres tematów: |
Komunikacja międzykulturowa – wprowadzenie
Kultura jako uwarunkowanie procesu komunikacji
Kilka słów o psychologii osobowości (typy osobowości a efektywna komunikacja)
Spotkanie z Innym (swój/obcy/inny i kwestia tożsamości we współczesnym dyskursie humanistycznym)
Świat wartości w różnych kulturach (kultura zachodnia i wschodnia, kultury indywidualne i zbiorowe, kultury wysokiego i niskiego kontekstu, kultury ceremonialne i nieceremonialne)
Szok kulturowy i konflikt kultur, strategie akulturacji
Kultura jako źródło barier (etnocentryzm, stereotypy, uprzedzenia)
Czas w kulturze (czas linearny, elastyczny, cykliczny)
Władza hierarchiczna i demokratyczna
Język i komunikacja niewerbalna jako źródło porozumienia i trudności komunikacyjnych
Skuteczna komunikacja według von Thuna (teoria czworga uszu)
Komunikacja międzykulturowa w biznesie i w podróży
Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej
|