Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy pedagoga szkolnego W6-PE-OT-S2-MPPS
Konwersatorium (K) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Domagała-Kręcioch A.: Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2020, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

2. Dąbrowska-Jabłońska I.: Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Opole 2012, UO.

3. Gajewska G., Doliński A. (red.): Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. Zielona Góra 2007, Wyd. Gaja, t. I.

4. Gładyszewska-Cylutko J.: Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę. Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Lewandowska-Kidoń T., Kalinowska-Witek B.: Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin 2016, UMCS.

6. Łukasik J.M., Jagielska K., Solecki R.: Nauczyciel, wychowawca, pedagog: szkolne wyzwania. Kielce 2013, Wyd. Jedność.

7. Pankowska D.: Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

8. Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa 2003, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

9. Skałbania B., Lewandowska-Kidoń T.: Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Kraków 2019, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

10. Skałbania B.: Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323)

Literatura uzupełniająca:

1. Babiuch M.: Jak współpracować z rodzicami »trudnych« uczniów. Warszawa 2002.

2. Chojak M.: Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2021, Difin.

3. Czajkowska I.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1989, WSiP.

4. Dudak A., Klimkowska K., Różański A. (red.): Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów. Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Dzikomska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Dzierzgowska I.: Jak uczyć metodami aktywnymi? Warszawa 2005, Fraszka Edukacyjna.

7. Fuchs B.: Gry i zabawy na dobry klimat w grupie. Jedność, Kielce 1999.

8. Gajewska G., Gajewska J. (red.): Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Zielona Góra 2012, Wyd. Gaja, t. I.

9. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zbiór scenariuszy – zeszyt III. Zielona Góra 2000, SEPP „Cogito”.

10. Gawrych R.: Trudności wychowawcze we współczesnej szkole. Białystok 2010.

11. Grzeciak E., Janicka-Szyszko R., Steblecka M.: Trudne tematy. Propozycje godzin wychowawczych. Gdańsk 2005.

12. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2005, Wyd. UŚ.

13. Karasowska A.: Profilaktyka na co dzień. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa 2006. PARPA.

14. King G.: Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk 2003, GWP.

15. Klaus W. Vopel: Kreatywne rozwiązywanie konfliktów: zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce 2003, Wyd. Jedność.

16. Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2002, CODN.

17. Krzywoń D., Hetmańczyk H.: Kraina kreatywności. Warsztat twórczego pedagoga w pracy z dziećmi. Sosnowiec 2019, Wyższa Szkoła Humanitas.

18. Krzywoń D., Matusek B.: Szkoła na miarę możliwości dziecka. Sosnowiec 2009, Oficyna Wyd. „Humanitas”.

19. Naprawa R. Tanajewska A., Szczepańska K.: Uwierz w siebie. Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz terapeutycznych dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych. , Gdańsk 2014, Wyd. Hamonia.

20. Radwańska A.: Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Warszawa 2018, Difin.

21. Sokołowska E., Katra G. (red.): Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Chorzów 2011, Wolters Kluwer Polska.

22. Szczurkowska J., Mazur A. (red.): Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole. Kielce 2013, WP ZNP.

23. Tomczak J., Ziętara J.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

24. Witkoś M.: Szkolne problemy uczniów. Spojrzenie psychologa praktyka. Kraków 2013, Wyd. Impuls.

25. Wosik-Kowala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.): Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2013, Oficyna Wyd. „Impuls”.

26. Zielińska M.: Jak reagować na agresję uczniów? Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk 2012.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące. Opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja stworzonego planu pracy z uczniem. Zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, elementy dramy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:50 - 10:20, sala Zajęcia zdalne
Alicja Hruzd-Matuszczyk 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)