Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura żywego słowa W6-AE-S1-1KZS
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1.literatura obowiązkowa:

• Bortliczek M., Od Alfabetu do Zrobnień. Tuzin szkiców o języku", Cieszyn 2013.

• Mikuta M., Kultura żywego słowa, oprac. S. Podobiński, Częstochowa: Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2001; M. Mikuta Kultura żywego słowa, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1961, 1963.

• Urbańczyk S. , Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność. Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, 1991.

• Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, red. nauk. i uzup. Z. Kurzowa, wyd. 4 popr. i uzup., Warszawa: Wydaw. Radia i Telewizji, 1977; [Wyd.5.] – Wyd. Radia i Telewizji, 1980; Sztuka mówienia: poradnik, Warszawa: „Art.-Program”, 1988.

• Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław: „Wiedza o Kulturze”, 1993; [Wyd.2.] – Lublin: Wydaw. UMSC, 2001; [Wyd.3.] - Lublin: Wydaw. UMSC, 2010 (odpowiednie rozdziały)

• Podstawowe słowniki języka polskiego oraz wydawnictwa poprawnościowe.

Nadto:

• Bralczyk J., Jak mówić żeby nas słuchano?

https://www.youtube.com/watch?v=TG4ZAGnlPOY .

• Miodek J., "O sztuce rozmowy".

https://www.youtube.com/watch?v=lNMOCfRSzF4.

2. literatura uzupełniająca:

• Encyklopedia języka polskiego, red. red. S. Urbańczyk, M. Kucała, oprac. A. Kałkowska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1991, 1994, 1999.

Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, oprac. M. Kucała, Wrocław: Zakład Narodowy Ossolińskich, 1978, 1979 (odpowiednie hasła).

• Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa: Wydaw. Felberg SJA, 2001.

• Język polski”. Organ Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Kraków (lektura wskazanych artykułów)

• Meissner Cz., Książeczka o sztuce recytacji i sztuce mówienia, Katowice: Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, 1993.

• Sawrycki W., Kultura żywego słowa, Toruń: Wydaw. UMK, 1985.

Netografia: http://www.poradniajezykowa.us.edu.pl/

https://sjp.pwn.pl/

http://sjp.pwn.pl/doroszewski/.

http://www.mistrzmowy.pl/

https://narodowy.pl/aktualnosci,1058,cykl_poeci_polscy_kulturabezbarier.htm%20.

Metody i kryteria oceniania:

1.Kolokwium.

Wymagania merytoryczne:

wymagana znajomość treści ćwiczeń oraz znajomość związanej z ćwiczeniami literatury przedmiotu: obowiązkowej i uzupełniającej (wskazane fragmenty).

Kryteria oceny

ocenia podlega stopień opanowania treści ćwiczeniowych (w tym ujętych w formie prezentacji, dokonywanych przez poszczególnych studentów) oraz wiedzy uzyskanej w procesie indywidualnej lektury związanej z ćwiczeniami literatury przedmiotu: obowiązkowej i uzupełniającej;

umiejętność analityczno-interpretacyjna wskazanych tekstów literackich i naukowych.

Przebieg procesu weryfikacji ;

kolokwium grupowe; czas trwania 45 minut.

Kolokwium odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams.

2. Prezentacja ustna.

Wymagania merytoryczne:

samodzielne, szczegółowe opracowanie danego zagadnienia na podstawie literatury przedmiotu i materiału dokumentacyjnego, wskazanych przez prowadzącą ćwiczenia oraz będących efektem indywidualnych poszukiwań badawczych. Prezentacja zagadnienia w formie ustnej, udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści; przygotowanie pisemnej wersji prezentacji.

Kryteria oceny:

ocenie podlega zdobyta wiedza teoretyczna ;sposób przedstawienia poglądów autorów analizowanych tekstów; umiejętności techniczne w zakresie wygłaszanego tekstu; autoprezentacja; sprawność porozumiewania się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych;poprawność konstruowania tekstów w formie pisemnej.

Przebieg procesu weryfikacji:

prezentacje realizowane są regularnie, zgodnie z harmonogramem przyjętym w grupie ćwiczeniowej. Czas prezentacji indywidualnej wynosi 20 minut (w trakcie zajęć odbywają się dwie prezentacje). Po zakończeniu prezentacji student przesyła za pośrednictwem poczty elektronicznej (miroslawa.pindor@us.edu.pl) pisemną wersję prezentacji.

Na ocenę ostateczną, składa się w 75 % wystąpienie ustne i w 25 % jego pisemna wersja .

Uwagi: dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach ; większa liczba nieobecności wymaga zdania na warunkach określonych przez prowadzącą

Zakres tematów:

Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z wybranymi zjawiskami zachodzącymi we współczesnej polszczyźnie oraz ze szczegółowymi problemami z zakresu kultury żywego słowa. Zakres treści ćwiczeń obejmuje zarówno zagadnienia mające wyposażyć studenta w umiejętność rozpoznawania błędów, dokonywania ich korekty oraz w zdolność oceny innowacji językowych, jak i służące do wykształcenia umiejętności analityczno-interpretacyjnych tekstów literackich, naukowych (na podstawie wskazanych przykładów).

Zajęcia uwzględniają pracę ze słownikami języka polskiego oraz wydawnictwami poprawnościowymi. Obejmują ponadto praktyczne ćwiczenia z zakresu poprawności fonetycznej, niezbędne w wypracowaniu umiejętności wydobycia walorów ekspresyjno-estetycznych brzmieniowej warstwy danej wypowiedzi oraz walorów impresywnych sprzyjające prawidłowej, płynnej komunikacji, zarówno oficjalnej (wygłaszanie tekstów literackich, naukowych, wystąpienia w środkach masowego przekazu), jak i nieoficjalnej (mowa potoczna).

Metody dydaktyczne:

metody problemowe, metody aktywizujące - dyskusja z prezentacją materiału w formie audialnej lub filmowej, ćwiczenia z zakresu poprawności fonetycznej.

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:45 - 14:30, sala Zajęcia zdalne
Mirosława Pindór 15/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)