Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regionalizm z edukacją i animacją regionalną 12-AE-S1-2REAR
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Literatura obowiązkowa:

Damrosz J., Region i regionalizm. Studium interdyscyplinarne, Instytut Kultury, Warszawa 1987.

E. Możejko, Wielka szansa czy iluzja: wielokulturowość w dobie ponowoczesności, [w:] Dylematy wielokulturowości, red. W. Kalaga, wyd. UNIVERSITAS, Kraków 2004, s. 141-162.

E. Fonfara , Animacje regionalne cieszyńskiego pogranicza kulturowego – wybrane zagadnienia z regiologii i regionalistyki oraz implikacje praktyczne, [w:] Wielokulturowość – międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień, red. A. Szerląg, wydawca: Uniwersytet Wrocławski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005, s.453-468.

Grad J., Współczesny sens regionalizmu, „Sensus Historiae” , Vol.I. (2010/10), s. 51-68. http://sensushistoriae.epigram.eu/index.php/czasopismo/article/viewFile/121/118.

Narody i stereotypy, red. T. Walas, wyd. Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Kraków 1995.

J.Nikitorowicz, Spotkanie i dialog kultur-wymiar edukacji międzykulturowej, [w:] Pilch T (red.), O potrzebie dialogu kultur i ludzi, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000, s. 85- 104.

M. Pindór, Ku poszerzeniu polsko-czeskiego dialogu społeczno-kulturowego. Współczesne transgraniczne formy upowszechniania kultury na przykładzie Ziemi Cieszyńskiej i Ziemi Kłodzkiej, [w:] Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla współczesnej edukacji kulturalnej, red. K.Olbrycht, E. Konieczna, J.Skutnik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 169-191.

M. Pindór, Znaczenie Polsko-Czeskich i Polsko-Czesko-Słowackich Dni Kultury Chrześcijańskiej dla komunikacji międzykulturowej na pograniczu państw, (w:) „Dialog bez Granic. Dialogue without Borders. Dialog bez Hranic”, T.III, red. W. Korzeniowska, A. Murzyn, H. Lukášová-Kantorková, Oficyna Wydawnicza „Impuls, Kraków 2008, s.79-94.

M. Pindór, Jedno czy dwa miasta? Polityczne i kulturalne aspekty współpracy Cieszyna (RP) i Českého Těšína (RC) w latach 1990 – 2010, (w:) Małe miasta, „Świat i Słowo” 2012, nr 19, s. 27-44, wydawca: Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydawnictwo „scriptum”.

H. Rusek, Tożsamość pogranicza jako wyzwanie dla edukacji kulturalnej,

[w:] Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla współczesnej edukacji kulturalnej, red. K.Olbrycht, E. Konieczna, J.Skutnik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 87-97.

W. Setlak, Pogranicze jako przestrzeń i miejsce z perspektywy interdyscyplinarnej,(w:) Na pograniczach. Refleksje o społeczeństwie i kulturze, Seria: Na Pograniczach Kultur i Narodów, T IX, red. P. Frączek, J. Karolczuk, wydawca: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Sanok 2018, s. 283-296.

2. Literatura uzupełniająca:

A. Dereń, Czy edukacja jest regionalna?, w:] Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla współczesnej edukacji kulturalnej, red. K.Olbrycht, E. Konieczna, J.Skutnik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 453-461.

E. Korepta, Wykorzystanie literatury w edukacji regionalnej, [w:] Upowszechnianie kultury – wyzwaniem dla współczesnej edukacji kulturalnej, red. K.Olbrycht, E. Konieczna, J.Skutnik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 156-168.

M., Pindór, Przestrzeń współbycia. „Těšínské niebo Cieszyńskie nebe” Těšínského divadla w Českém Těšíně jako międzykulturowa narracja o wielokulturowości miasta/miast, „Edukacja Międzykulturowa” 2015, nr 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 285-302.

M. Pindór, „AVION”. Jeden dom, dwa języki, (w:) „Edukacja Międzykulturowa” 2020, nr 1 (12), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020, s. 245-261.

J. Szczepański, Korzeniami wrosłem w ziemię, Wyd. Muzeum Hutnictwa i Kuźnictwa, Urząd Miasta Ustroń, Galeria Sztuki Współczesnej „Na Gojach”. Ustroń 2003.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin.

Wymagania merytoryczne:

znajomość treści wykładów i ćwiczeń oraz literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie.

Kryteria oceny:

ocenia podlega wiedza zdobyta na wykładach oraz w procesie samodzielnej lektury literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie; zdolność logicznego, precyzyjnego i spójnego wyrażania się na zadane zagadnienia; poprawność językowa wypowiedzi.

Przebieg procesu weryfikacji:

egzamin pisemny, sprawdzający wiedzę z zakresu tematyki objętej programem wykładu i ćwiczeń;

czas trwania egzaminu: 60 min.

Egzamin zostanie przeprowadzony za pomocą platformy MS Teams.

Zakres tematów:

Koncentracja treści poszczególnych wykładów na wybranych problemach i zjawiskach z zakresu edukacji i animacji regionalnej na pograniczach kultur i narodów, ze szczególnym uwzględnieniem pogranicza południowego. Zakresy znaczeniowe pojęć: region, regionalizm, wielokulturowość, stereotypy narodowe, granica, pogranicze, człowiek pogranicza, euroregion, współpraca transgraniczna.

Współczesne formy upowszechniania wiedzy o wielokulturowym regionie - praktyczne egzemplifikacje. Transgraniczne projekty kulturowe.

Metody dydaktyczne:

metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie;

zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:45 - 14:30, sala Zajęcia zdalne
Mirosława Pindór 9/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)