Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-WIP-S1-6PPS
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Obowiązkowa: Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność. Warszawa 2008, Sic. Bełza M., Gajdzica Z., Prysak D.: (Nie)łatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością, Cieszyn 2017, Wyd. Arka Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009, Impuls. Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015, Wyd. Impuls Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Impuls. Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001, APS. Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005, GWP. Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Czasopisma: Interdyscyplinarne konteksty pedagogiki specjalnej Szkoła specjalna Niepełnosprawność i rehabilitacja Uzupełniająca: Antoszewska B., Myśliwczyk I.: Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji. Poznań-Olsztyn 2017, Wyd. Silva Rerum Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012, Wyd. Continuo. Borowska-Beszta B.: Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków 2012, Wyd. Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS. Gajdzica Z.: Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków 2011, Impuls. Gajdzica Z.: Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków 2013. Wyd. Impuls Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa 2000, WSiP. Kosakowski Cz. (red.): Nauczania i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit. Maciarz A.: Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Warszawa 1992, WSiP. Maciarz A.: Dziecko długotrwale chore. Zielona Góra 1996, Verbum. Mój uczeń słabo słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa 2001. MEN. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP. Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS. Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Żuraw H.: Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008, Wyd. Akdemickie Żak |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia arytmetyczna ocen z wymaganych w module sposobów weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2.0 – 5.0) przy założeniu, że każdy ze sposobów weryfikacji efektów kształcenia został zaliczony pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) |
||
Zakres tematów: |
•Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk •Przedmiot pedagogiki specjalnej. Cele i zadania pedagogiki specjalnej •Interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki pedagogiki specjalnej •Działy pedagogiki specjalnej. Podstawowe pojęcia •Pojęcie i typy rehabilitacji. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych •Paradygmaty w pedagogice specjalnej •Wczesna, rozwinięta diagnoza. Profilaktyka jako przedproże pedagogiki specjalnej •Korekcja i kompensacja w obrębie pedagogiki specjalnej •Procesy uczenia się małego dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych •Osoba niepełnosprawna w kontekście zmiany społecznej- uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczne funkcjonowania ludzi niepełnosprawnych Zmiany postaw wobec niepełnosprawności – modele niepełnosprawności •Osobowość i powinności pedagoga specjalnego •System kształcenia i wychowania specjalnego •Zasady kształcenia i wychowania i terapii w pedagogice specjalnej •Dziecko zdolne i wybitnie zdolne w domu i w szkole •Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie •Nowe technologie a niepełnosprawność |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych, analiza tekstu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:45 - 15:15,
sala zajęcia zdalne |
Anna Wojtas-Rduch | 26/25 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy czwartek, 16:20 - 17:50,
sala zajęcia zdalne |
Iwona Donocik | 23/24 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.