Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy socjoterapii 12-PE-AR-S1-2PST
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grudziewska E. (red.): Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. część 1-4. DIFIN, ENAGRAM.

Lasota A., Franczyk J.L.: Socjoterapia dzieci i młodzieży. diagnoza i metody pracy.

Covan D., Palomares S., Schilling D.: Jak nauczyć rozwiązywania konfliktów. Scenariusze lekcji i karty pracy dla uczniów;

Jagiełła J.: Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2007, Wyd. Rubikon.

Reddy L.A.: Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę.

Sawicka K. (red.): Socjoterapia. Warszawa 1998, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MEN.

Sobolewska Z.: Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży- zasady projektowania zajęć. Warszawa 1993, Wyd. OPTA.

Wilk M.: Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot 2014, GWP.

Szczepanik R., Jaros A.: Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Wyd. UŁ.

Literatura uzupełniająca:

Bala A.: Podstawowe zasady zachowań spolecznych. ARSON

Berne E.: W co grają ludzie. 2011, PWN.

Jedliński K. : Trening interpersonalny. 2008. Wyd. W.A.B.

Nęcka E. : Trening twórczości. Gdańsk 2012, GWP.

Deptuła M.: Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Iserin S.: uczuciometr inspektora Krokodyla. Dwukropek.

Jankowiak B.(red.): Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań 2013, Wyd. UAM.

Portmann R.: Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce 1999, Wyd. Jedność.

Shanker S., Barker T.: Metoda samoregulacji Self-Reg. Jak pomóc dziecku i sobie nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości.

Stążka-Gawrysiak A.: Self-Regulation. Szkolne wyzwania.

Stążka-Gawrysiak A.: Self-Regulation. Opowieści dla dzieci..

Stojanowski J. Rozwijanie komunikacji. Karty pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz problemami w komunikowaniu się.

Metody i kryteria oceniania:

PROJEKT

Student potrafi zaprojektować i zaprezentować program dla wybranej grupy oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów.

Ocenie podlega zawartość merytoryczna projektu, sposób zaprezentowania go na forum, umiejętność pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów.

AKTYWNOŚĆ

Student wykazuje się aktywnością , chętnie podejmuje działania w zakresie technik socjoterapeutycznych; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w zajęciach.

Ocenie podlega aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie niezbędnych materiałów do zajęć oraz stopień znajomości zalecanej literatury.

Ocena aktywności na każdych zajęciach

TEST

Znajomość i rozumienie najważniejszych treści ćwiczeń. Umiejętność wyrażania własnej opinii w oparciu o literaturę naukową.

Test ma charakter pisemny. Zawiera zadania otwrate i/lub zamknięte.

Student otrzymuje najniższą ocenę pozytywną po zdobyciu minimum 50% maksymalnej punktacji testu, najwyższą po uzyskaniu 95% punktacji.

Czas trwania testu to ok. 30 minut. W teście uczestniczą wszyscy studenci jednocześnie.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Podstawowe pojęcia.

3. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno- pedagogicznej

2. Kim jest socjoterapeuta?- osobowość socjoterapeuty, kwalifikacje socjoterapeutyczne, specyfika relacji terapeutycznej.

3. Praca z grupą socjoterapeutyczną w różnym wieku – zasady pracy, dobór pracy do etapu rozwoju grupy, role grupowe, typowe zjawiska i trudności w pracy grupowej, fazy rozwoju grupy.

4. Zajęcia socjoterapeutyczne- struktura zajęć, formy, cele, metody, podstawowe techniki pracy z grupą.

5. Arteterapia, muzykoterapia, drama i techniki relaksacyjne w socjoterapii.

6. Przykłady gier i zabaw. Elementy pedagogiki zabawy w pracy socjotepautycznej.

7. Metoda projektów w socjoterapii. Analiza przykładowych programów socjoterapeutycznych.

8-15. Prezentacja projektów przez studentów.

Podsumowanie zajęć- omówienie najważniejszych zagadnień teoretycznych

i praktycznych

Metody dydaktyczne:

metoda projektów, zajęcia warsztatowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:30 - 17:45, sala Zajęcia zdalne
Ilona Fajfer-Kruczek 18/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)