Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna W6-PE-S1-3PS
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cichosz M., O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wydanie II. Kraków 2016.

Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa 2018.*

Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń 2012.

Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Łódź 2019.

Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.

Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J. (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014.

Urbaniak-Zając D., W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Kraków 2016.

Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009.

„Pedagogika społeczna” – czasopismo

Literatura uzupełniająca

Bałachowicz J. Rowicka A. (red.): Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2013.*

Danilewicz W., Theiss W. (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. T. 2, Warszawa – Toruń 2014.

Krzychała S., Nauczyciel-tutor. Prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego. Kraków 2018.*

Marzec-Holka K., Guzy –Steinke H., Rutkowska A. (red.), Szkoła naukowa pedagogiki społecznej Edmunda Trempały. Bydgoszcz 2015.

Matysiak-Błaszczak A., Włodarczyk E. (red.), Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice. Poznań 2016.

Mendel M., Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji, Olsztyn 1999.

Modrzewski J., Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań-Kalisz 2011.

Muszyńska J., Miejsce i wspólnota: poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski: studium pedagogiczne. Warszawa – Białystok 2014.

Pilch T., Sosnowski T. (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. T 1, Warszawa 2013.

Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010.

Radziewicz –Winnicki A., Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną. Zielona Góra 2014.

Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T. (red.), Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego. Szkoła - Kultura - Tożsamość, Warszawa 2013

Syrek E. (red.), Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice 2010.

Studenska A., Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się Katowice 2016.

Szczurek-Boruta A., Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A., O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Szczurek-Boruta A., Zadania rozwojowe i edukacja szkolna młodzieży. Stałość i zmienność. Toruń 2019.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.), Szkoła-kultura-środowisko lokalne. Toruń 2015.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Gancarz A. (red.), Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. Toruń 2016.

Szczurek-Boruta A., Jas K. (red.), Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym i kulturowym – wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017.

Winkler M., Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009.

„Auxilium Sociale Novum”

„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”

Publikacje z serii cieszyńskiej „Pedagogika Społeczna”

* zmiana w sylabusie na podstawie szkolenia "Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie"

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia egzaminu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji z pracy egzaminacyjnej.

Egzamin pisemny – opis

egzamin pisemny na podstawie przygotowanej i przesłanej przez studenta pracy egzaminacyjnej na podany temat.

W pisemnej pracy egzaminacyjnej ocenie podlega:

- wykorzystanie treści programowych wykładu, treści zaleconych tekstów źródłowych, treści poruszanych w filmach egzemplifikujących tematykę wykładów (3 pkt)

- umiejętność syntezy wiedzy, argumentowania i wyciągania wniosków (4 pkt).

- umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki wykładów (3 pkt).

Punktacja:

ocena bardzo dobra - 9-10 pkt.

ocena dobra - 7-8 pkt.

ocena dostateczna - 5-6 pkt.

ocena niedostateczna poniżej 5 pkt.

Praca z egzaminacyjna przesłana na adres: alina.szczurek-boruta@us.edu.pl

Zakres tematów:

Program uwzględnia trzy grupy tematyczne:

1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Polska szkoła pedagogiki społecznej. Przedmiot, kategorie pojęciowe, zadania pedagogiki społecznej.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze - rodzina, szkoła, środowisko lokalne, oraz pogranicze, uczestnictwo społeczne człowieka.

3. Wsparcie społeczne a zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostek i grup społecznych. Tutoring w pedagogice społecznej. *

* zmiana w sylabusie na podstawie szkolenia "Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie"

Metody dydaktyczne:

Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:45 - 14:30, sala Zajęcia zdalne
Alina Szczurek-Boruta 14/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)