1. Obszary wyznaczania celów szczegółowych. Operacjonalizacja celów w edukacji przyrodniczej.
2.Tworzenie i analiza lokalnych struktur dydaktycznych wybranych pojęć przyrodniczych, społecznych i ekologicznych. Problemy związane z wprowadzaniem pojęć i treści przyrodniczych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
3. Metoda ćwiczeniowa, obserwacja polisensoryczna, pomiar ekologiczny - przedstawienie ich aspektów metodycznych na konkretnych przykładach.
4. Eksperymenty, doświadczenia – sposoby poznawania zagadnień przyrody ożywionej i nieożywionej. Przykłady doświadczeń wykonywanych przez nauczyciela oraz metodyczne przygotowanie dzieci do ich samodzielnego przeprowadzania.
5. Poznanie najbliższego dziecku środowiska przyrodniczego w ujęciu ekologicznym i fenologicznym – ekosystemy: las, park, łąka, pole uprawne, ogród warzywny, sad, staw, gospodarstwo hodowlane. Zjawiska fenologiczne zachodzące w tych ekosystemach i sposoby ich obserwacji i wyjaśniania dzieciom.
6. Metodyczne aspekty hodowli szkolnych i towarzyszących im obserwacji – przykładowe rozwiązania metodyczne organizacji zajęć z wykorzystaniem hodowli. Znaczenie prac na działce i w kąciku przyrody w sali zajęć.
7. Sposoby planowania, metodycznego przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych zajęć w terenie, na wycieczce – jako zintegrowanego poznania środowiska lokalnego.
8. Treści społeczne w edukacji dzieci młodszych na przykładzie problematyki zawodoznawczej – rodzaje/grupy zawodów, ich specyfika, znaczenie pracy, narzędzia, maszyny i sprzęty wykorzystywane w pracy, strój, wytwory pracy. Zabawy jako metody stosowane w tematyce związanej z pracą i zawodami.
9. Rola kształtowania świadomości ekologicznej. Metodyczne aspekty rozwijania postawy proekologicznej u dzieci według modelu "schodów ekologicznych".
10. Edukacja ekologiczna na wesoło – zabawy i gry ekologiczne.
11. Rodzaje, znaczenie i konsekwencje (pozytywne i negatywne) działań człowieka w środowisku. Etyczne współbytowanie w środowisku i korzystanie z zasobów środowiska. Ochrona przyrody i krajobrazu w edukacji dzieci młodszych. Rozwiązania metodyczne przydatne we wprowadzaniu tej problematyki.
11. Wprowadzanie treści historycznych w pracy z dziećmi młodszymi – poprzez porównanie wybranych czynności i przedmiotów codziennego użytku – ich funkcjonowanie dawniej i dziś. Aspekty metodyczne dotyczące omawiania tej problematyki.
12. Obraz świata przyrody w literaturze przyrodniczej – analiza zagadnienia na podstawie wybranych przez studentów tekstów.
13. "Moja miejscowość i okolica" – prezentacja treści geograficznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych i społecznych w trakcie omawiania miejscowości (nazwa, herb, położenie, przyroda, zabytki, legendy, znani mieszkańcy) i bioregionu – poznanie jego specyfiki, krajobrazu, walorów przyrodniczych i turystycznych, folkloru, gwary, zwyczajów itp. – jako sposób budzenia przywiązania dzieci do „małej ojczyzny”.
14.
|