Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabawa w stymulacji rozwoju mowy dziecka W6-PP-SM-ZSRM
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Chmielewska Elżbieta , 1995. Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce: MAC.

Clark Linda, Ireland Catherine, 1998. Uczymy się mówić, mówimy, by się uczyć. Tł. B. Jóźwiak. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Czelakowska Danuta, 2010. Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

Dembiniok Ewa, 2006. Drżenie, drgania i podrygi. Wierszyki z głoską „r”. Goleszów: Publisher innowacje.

Fischer Robert, 1999. Uczymy, jak się uczyć. Tł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Furgalińska Joanna, 2010. Czechów trzech, czyli polskie łamańce językowe. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga

Jąder Mariola, 2010. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls. [rozdziały: Metody zabawowe, Gry edukacyjne + inne wg zainteresowań i wyników przeszukiwania]

Krasoń Katarzyna, 1999. Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i rozwoju dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. [książka zawiera obszerny rozdział pt. Zabawa, zawierający gotowe scenariusz pracy]

Michalewska Maria Teresa (red.), 1999. Problemy edukacji lingwistycznej. Kraków: Impuls. [wybrane artykuły z części II np. takich autorów: Rostańska E., Mielech A., Bula D., Niesporek-Szamburska B., Dawid Ł., Krasoń K.]

Skorek Ewa Małgorzata, 2008. 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Gdańsk: Harmonia.

Stasica Jadwiga, 2001. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane relaksujących, rozwijających fantazję i zdolności uczniów w klasach I–III. Kraków: Impuls. [liczne przykłady zabaw, w tym – zabaw językowych, dzięki którym można stymulować rozwój mowy]

Toczyska Bogumiła, 1998. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk: GWO.

Toczyska Bogumiła, 1998. Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama. Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.

Zakrzewska Barbara, 2003. Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole. Warszawa: WSiP. [modele ćwiczeń nieliterowe oraz literowo-wyrazowe]

Metody i kryteria oceniania:

1. Udział w kursie (zapisanie się na kurs w pierwszych trzech tygodniach jego trwania, aktywny udział w kursie - realizacja krótkich zadań pisemnych i ustnych, np. wyszukiwanie literatury i/lub filmów dostępnych na kanale YT) - 40%

2. Lektura własna – przygotowanie pracy pisemnej na podstawie wybranej lektury (artykuł z czasopisma, rozdział w monografii) lub innej formy aktywności – wg ustaleń podczas zajęć (np. przygotowanie prezentacji na podstawie lektury, przygotowanie dyskusji i/lub quizu) - 30%

3. Zespołowe przygotowanie gry planszowej (ew. innej) stymulującej rozwój mowy dziecka (temat, zakres wg ustaleń) i jej przedłożenie do recenzji prowadzącego oraz grupy - 30%

Zakres tematów:

1. Zabawy w stymulacji rozwoju mowy dziecka – rozwój mowy dziecka (wybrane informacje).

2. Język nianiek – proteza skutecznie wspomagająca rozwój mowy dziecka.

3. Literatura piękna (np. wiersze Brzechwy i Tuwima) – jako źródło pomysłu do zabaw/ gier stymulujących rozwój mowy dziecka.

4. Łamańce językowe (źródło zabawy językowej i inspiracja do tworzenia ćwiczeń).

5. Ćwiczenia artykulacji, dykcji - sposoby przygotowania do głośnego czytania i wystąpień publicznych.

6. Adaptacja i/lub tworzenie gier (np. planszowych) do zabaw/ gier stymulujących rozwój mowy dziecka (np. double, story cubes, inne).

7. Podsumowanie zajęć zabawa w stymulacji rozwoju mowy dziecka – wyniki pracy indywidualnej i zespołowej.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów oraz filmów i audycji poświęconych rozwojowi mowy, a także wywiadów z logopedami; prezentacje wyników analizy tekstów i dyskusje tematyczne; projekt gry planszowej (praca zespołowa), metody aktywizujące uczestników zajęć - ćwiczenia na podstawie kart pracy i/lub prezentacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:50 - 9:35, sala Zajęcia zdalne
Małgorzata Bortliczek 18/24 szczegóły
2 każdy wtorek, 9:45 - 10:30, sala Zajęcia zdalne
Małgorzata Bortliczek 25/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)