Literatura: |
M. Dąbrowski, Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3, Wydawnictwo Nowik, Opole 2015.
M. Dąbrowski, Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.
I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.
G. Kapica, Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1990.
R. Korolczuk, M. Zambrowska, Pozwólmy dzieciom grać. O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
J. Nowik, J. Świercz, Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki, Wydawnictwo Nowik, Opole 2016.
M. Pisarski, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.
M. Pisarski, Jak wykorzystywać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci?, Ośrodek Rozwoju Edukacji Matematycznej, Warszawa 2017.
Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.
J. Stańdo, M. Spławska-Murmyło, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
Literatura będzie wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje w trakcie zajęć.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wiążące się z systematycznym zapoznawaniem się z literaturą przedmiotu, udziałem w forach dyskusyjnych oraz wykonaniem zadań podlegających ocenie na ocenę co najmniej dostateczną.
Zadania podlegające ocenie:
1. Projekt z zakresu edukacji matematycznej realizowany na platformie Moodle https://el.us.edu.pl/ w e-learningowym kursie edukacyjnym „Metodyka edukacji matematycznej dzieci 20/21L”:
- merytoryczne i metodyczne opracowanie projektu Matematycznych Stacji Badawczych, realizowanego etapowo i dyskutowanego z prowadzącą przedmiot oraz uczestnikami zajęć;
- jakość intencjonalnie dobranych mediów dydaktycznych oraz samodzielnie wykonanych materiałów i pomocy dydaktycznych;
- oryginalność i estetyka wykonania projektu;
- jakość języka matematyki.
2. E-learningowy kurs edukacyjny „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” na platformie Navoica https://navoica.pl/ :
- rzetelne realizowanie wszystkich zadań zawartych w kursie,
- udział w forach dyskusyjnych,
- wyniki quizów i testu kończącego kurs.
Skala ocen: 3-5
|
Zakres tematów: |
1. Zabawy i gry dydaktyczne w edukacji matematycznej
2. Metodyka wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier. Trzy etapy konstruowania gier planszowych:
- przybliżenie idei gry (gra-ściganka),
- konstruowanie gier-opowiadań,
- układanie wielu wariantów gry o silnie zaznaczonym wątku matematycznym)
3. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie
4. „Matematyka w obserwacjach pogody” – metoda projektu
5. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej
6. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych (MSB) oraz Ekonomicznych Stacji Badawczych (ESB)
7. Dydaktyczne wykorzystanie kostek do gry
8. Gry z wykorzystaniem kamieni domina
9. Gry strategiczne
10. Lekcje matematyki nitką malowane
11. Matematyczne origami
12. Matematyka w terenie
13. Karty matematyczne
14. Kalkulator w edukacji matematycznej
15. E-matematyka. Nauka z komputerami w trakcie zajęć z zakresu edukacji matematycznej
|