Literatura: |
Namysłowska I. (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2007.
2. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia, Poznań 2003.
3. Carson R., Butcher J., Mineka S., Psychologia zaburzeń. GWP, Gdańsk 2011.
4. Marcelli Daniel, Psychopatologia wieku dziecięcego.
5. Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.
6. Abraham S., Llewelyn-Jones D., Bulimia i anoreksja. Prószyński i S-ka, 2001.
7. Kutscher M., Attwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo K. E. LIBER, Warszawa 2005.
8. Hallowell E., Ratey J., Jak żyć z ADHD.Media Rodzina, Poznań 2005.
9. Bryńska A., Kołakowski A., Pisula A., Skotnica M., Wolańczyk T., ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.
10. Mattis S., Ollendick T., Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwycieżyć napady paniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
11. Baker P., Podstawy psychiatrii dziecięcej, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1974.
12. Bilikiewicz T. (red.), Psychiatria kliniczna, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1989.
13. Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie, WSiP, Warszawa 2000.
14. Jarosz M. (red.), Podstawy psychiatrii, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1988.
15. Popielarska A. (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1981.
16. Rola J., Depresja u dzieci, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2001.
17. Kaciński M. (red.), Neuropediatria. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
18. Michałowicz R. i Jóźwiak S. (red). „Neurologia dziecięca”, Urban & Partner, 2000.
19. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G.(red.) Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005.
20. Borkowska A., Domańska L. (red). „Neuropsychologia kliniczna dziecka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006.
21. Eliot L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia”, Media Rodzina, Poznań, 2010.
22. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (red.). (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
23. Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
24. Borkowska A., Szepietowska E., Diagniza neuropsychologiczna – metodologia i metodyka. UMCS, Lublin 2000.
25. Hopkins A., Appleton R., Padaczka. Prószyński i S-ka, 1999.
26. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków – Warszawa 2000.
|
Zakres tematów: |
1. Kryteria patologii. Systemy klasyfikowania zaburzeń psychicznych. Paradygmaty analizy zaburzeń: Międzynarodowa Statystyczna klasyfikacja Chorób i problemów Zdrowotnych (ICD). Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM).
2. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka.
3. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętnosci szkolnych – zaburzenia czytania i pisania.
4. Specyficzne trudności szkolne w uczeniu się matematyki u dzieci.
5. Zaburzenia rozwoju psychicznego: specyficzne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych.
6. Upośledzenie umysłowe – obraz kliniczny.
7. Zaburzenia psychiczne w przebiegu upośledzenia umysłowego dzieci i młodzieży.
8. Zespoły upośledzenia umysłowego o podłożu organicznym: zespół Downa, fenyloketonuria, anomalie czaszkowe, małogłowie, wodogłowie.
9. Mózgowe porażenie dziecięce – etiopatologia, obraz kliniczny.
10. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS): etiopatologia, obraz kliniczny, leczenie.
11. Zaburzenia snu u dzieci.
12. Całościowe zaburzenia rozwojowe: autyzm dziecięcy, autyzm atypowy.
13. Całościowe zaburzenia rozwojowe: zespół Retta, zespół Aspergera.
|