Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy zdrowia psychicznego W6-PA-N2-16PZP
Wykład (W) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Heszen I., Sęk H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Sęk H. (2008). Pojęcia normy, normalności i zdrowia. W: Sęk H. (red.): Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Carol D. Ryff, Burton Singer (2004). Paradoksy kondycji ludzkiej: dobrostan i zdrowie na drodze ku śmierci. W: Czapiński J., Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Shelley E. Taylor, David K. Sherman (2007). Psychologia pozytywna i psychologia zdrowia: owocny związek. W: P. Alex Linley, Stephen Joseph, Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

5. Diener E., Biswas-Diener R. (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa.

6. Czapiński J. (2004). Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej. W: Czapiński J., Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Argyle M. (2004). Psychologia szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo ASTRUM.

8. Argyle M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia. W: Czapiński J., Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

9. Badura-Madej W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Wydawnictwo Śląsk.

10. Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

11. Porczyńska-Ciszewska A. (2013). Cechy osobowości a doświadczanie szczęścia i poczucie sensu życia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

12. Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

LITERATURA ZALECANA:

1. Seligman M. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: media Rodzina.

2. Seligman M., 2005: Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

3. Czapiński J. (1994). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

4. Okun M., Stock W., Haring M., Witten R., (1984). Health and Subjective Well-Being: A Meta-Analysys. “International Journal of Aging and Human Development”, Nr 19, s. 111–132.

5. Mossey J., Shapiro E. (1982). Self-Rated Health: A Predictor of Mortality among the Elderly. “American Journal of Public Health”, Nr 72, s. 800–808.

6. Averill J.R., More T.A. (2005). Szczęście. W: Lewis M., Haviland-Jones J.M. (red.): Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

7. Bańka A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny. W: Bańka A. (red.), Psychologia jakości życia. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

8. Csikszentmihalyi M. (1996). Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

9. Csikszentmihalyi M. (1998). Urok codzienności. Psychologia emocjonalnego przepływu. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

10. Csikszentmihalyi M. (2000). Happineess, Flow, and Economic equality. “American Psychologist”, Vol. 55(10), s. 1163–1164.

11. Csikszentmihalyi M. (2000). The Cost and Benefits of Consuming. “Journal of Consumer Research”, Vol. 27(2), s. 267–272.

12. Czapiński J. (2004). Osobowość szczęśliwego człowieka. W Czapiński J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

13. Diener E., Lucas R., Oishi S. (2004). Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia. W Czapiński J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

14. Diener E., Seligman M. (2002). Very Happy People. “Psychological Science”, Nr 13, s. 81–84.

15. Okun M., Stock W., Haring M., Witten R. (1984). Health and Subjective Well-Being: A Meta-Analysys. “International Journal of Aging and Human Development”, Nr 19, s. 111–132.

16. Palisi B.J., Ransford H.E. (1987). Effect of Urbanism, Race, and Class on Happiness and Physical Health. “Sociological Spectrum”, Nr 7, s. 271-295.

17. Ryff C., Singer B. (2004). Paradoksy kondycji ludzkiej: dobrostan i zdrowie na drodze ku śmierci. W Czapiński J. (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ustny egzamin obejmujący materiał z wykładów oraz literatury.

2. Zadanie realizowane w porozumieniu z osobą prowadzącą (egzaminującą).

Zakres tematów:

I. Wprowadzenie do problematyki zdrowia psychicznego:

1. Zdrowie psychiczne a zaburzenie psychiczne.

2. Kryteria zdrowia psychicznego.

3. Norma a patologia: koncepcje normalności.

4. Związki psychologii z innymi dziedzinami zajmującymi się zdrowiem psychicznym.

5. Czy można być zdrowym w niezdrowych miejscach? – eksperyment Davida Rosenhana.

II. Związek psychologii pozytywnej i psychologii zdrowia:

1. Zachowania zdrowotne.

2. Wsparcie społeczne.

3. Kontrola psychologiczna.

4. Przystosowanie się do doświadczenia choroby.

5. Czynniki psychologiczne w przebiegu choroby.

6. Zdrowie człowieka jako biologiczne ucieleśnienie dobrostanu.

III. Zdrowie a poczucie szczęścia: ludzie szczęśliwi funkcjonują lepiej:

1. Trzy rodzaje zdrowia.

2. Ścieżki prowadzące od szczęścia do zdrowia.

3. Optymalny poziom szczęścia.

4. Zdrowe życia – nowa lista kontrolna.

5. Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej.

IV. Czynniki determinujące zdrowie psychiczne:

1. Związki społeczne.

2. Praca i bezrobocie.

3. Czas wolny.

4. Różnice klasowe.

5. Różnice kulturowe.

6. Osobowość.

V. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego:

1. Sposoby definiowania stresu:

• stres jako reakcja

• stres jako bodziec

• stres jako relacja

2. Stresory.

3. Radzenie sobie ze stresem.

4. Rola emocji pozytywnych w sytuacji przewlekłego stresu.

VI. Rola zdrowia w wychodzeniu z kryzysów psychicznych:

1. Rozumienie terminu „kryzys”.

2. Rodzaje sytuacji kryzysowych: kryzys przemiany, kryzysy sytuacyjne, kryzysy chroniczne.

3. Radzenie sobie z kryzysem a zdrowie i własne zasoby:

• spostrzeganie samego siebie

• postrzeganie otaczającego świata

• postrzeganie świata własnych emocji

• sposób myślenia

• stan fizyczny

VII. Promocja zdrowia i jej psychologiczne aspekty:

1. Promocja zdrowia jako dziedzina działalności podejmowanych na rzecz zdrowia.

2. Udział psychologii w promocji zdrowia.

3. Psychologia pozytywna i psychologia zdrowia jako dyscypliny promujące zachowania prozdrowotne.

4. Interwencje zwiększające poziom szczęścia.

Metody dydaktyczne:

Wykład multimedialny, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:45, sala Zajęcia zdalne
Anna Porczyńska-Ciszewska 37/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)