Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III W6-PP-SM-PESPOL
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Brągiel J.: Pedagogiczne credo Janusza Korczaka – prawo dziecka do szacunku (geneza, istota i realizacja we współczesnej szkole. W: J. Bińczycka (red.): Korczakowskie dialogi. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”, s. 204-212. ( i inne artykuły z tej monografii).

Chałas K., Kowalczyk S.: Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki. T. II. Lublin – Kielce 2006.

Dymara B. (red.): Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji. Kraków 2001, Wydawnictwo „Impuls”.

Garbula-Orzechowska J.: Edukacja historyczna w klasach początkowych. Toruń 2002, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Karwowska-Struczyk M.: Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kilian S. (red.): Edukacja obywatelska we współczesnej szkole. Kraków 2010, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kołodziejczyk A. Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny. W: Trempała J. (red.): Psychologia rozwoju człowiek. Warszawa 2011, PWN.

Korzeniowski J.: Edukacja obywatelska w szkole. Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kowalik S. Rozwój społeczny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3. Warszawa 2002, PWN.

Machałek M., Korzeniowski J.: Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2011, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Melosik Z., Przyszczypkowski K. (red.): Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze, empiryczne. Gdańsk 1998.

Mendel M.: Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji. Olsztyn 1999, Wyd. Olsztyńskiej Szkoły Wyższej.

Nowicka M.: Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Toruń2010, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Skura M., Lisicki M.: Mniej mówcie – więcej działajcie. Program edukacji wczesnoszkolnej w działaniu. Ośrodek Rozwoju Edukacji. pdf. (r. 4, s. 50-54).

Szmidt K.J., Płóciennik E.: Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Łódź 2020, Wyd. UŁ.

Metody i kryteria oceniania:

Praca praktyczno-metodyczna / projekt jako podstawa do dyskusji na zajęciach. Merytoryczne i metodyczne ujęcie wybranego tematu oraz przykłady opracowania wybranych zagadnień w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Sprawdzenie wiedzy metodycznej studentów podczas oceny przygotowanych projektów i rozwiązań metodycznych.

Zakres tematów:

1. Edukacja społeczna dzieci młodszych – jej podstawy historyczne, społeczno-kulturowe, etnograficzne i psychologiczne. Wykorzystanie tej wiedzy do opisu środowiska społecznego kraju i regionu.

2. Struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz relacje między nimi. Możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji społecznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

3. Kompetencje społeczne i obywatelskie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.

4. Kształtowanie poczucia własnej tożsamości i przynależności społecznej – wobec rodziny, szkoły, wspólnoty lokalnej, wspólnoty narodowej i europejskiej.

5. Życie społeczno-kulturalne, wartości i dziedzictwo kulturowe regionu i kraju oraz ich znaczenie dla budowania społeczeństwa obywatelskiego. Przykłady aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym.

6. Sposoby rozwijania u dzieci młodszych nawyków kulturalnych.

7. Sposoby wprowadzania dziecka w świat wartości, budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich.

8. Związki między działalnością człowieka a funkcjonowaniem środowiska społecznego. Przydatność wybranych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją społeczną dzieci młodszych.

9. Rozwój człowieka w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Etapy rozwoju człowieka a etapy edukacyjne.

10. Prawa dziecka i sposoby ich egzekwowania i propagowania w środowisku przedszkolnym, szkolnym i otoczeniu społecznym.

11. Rozwijanie u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych.

12. Sposoby wykorzystania i rozwijania naturalnej ciekawości poznawczej małego dziecka. Pytania dzieci i ich uwarunkowania rozwojowe i edukacyjne.

13. Znajomość i umiejętność przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zasady bezpiecznej zabawy, sytuacje zagrożenia zdrowia i życia, zagrożenie ze strony ludzi. Znaczenie myślenia przyczynowo skutkowego w sytuacjach zagrożenia.

14. Znaczenie i wartość pracy – własnej, członków rodziny, innych ludzi (różnych zawodów). Przykłady metodycznych rozwiązań.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:50 - 9:35, sala Zajęcia zdalne
Aniela Różańska 21/ szczegóły
2 każdy czwartek, 8:00 - 8:45, sala Zajęcia zdalne
Aniela Różańska 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)