Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia W3-AR-S1-F
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

-Tatarkiewicz W. Historia filozofii. Tom I, II, III, (wiele wydań).

-Mackiewicz W. Filozofia współczesna w zarysie (wiele wydań).

- Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku. Tom 1-2. Wiedza Powszechna. Warszawa 2002.

-Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. Wydawnictwo WAM. Kraków 2003.

-Kubok D., Noras A. Wieczorek K. Wojewoda M. Podstawy filozofii dla uczniów i studentów. Wyd. Videograf 2012, 2014.

Literatura uzupełniająca:

-Fuller B.A.G. Historia filozofii. Tom I i II. PWN. Warszawa, 1963-67.

-Bocheński J.M. Zarys historii filozofii (kilka wydań).

-Copleston F. Historia filozofii. Tomy I-XI. Warszawa 2004-2009.

-Hartman J. Wstęp do filozofii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.

-Kirk G., Raven J., Schofield M. Filozofia przedsokratejska. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1999.

-Reale G. Historia filozofii starożytnej. Tom I-V. Lublin 1997-2005.

-Hadot P. Czym jest filozofia starożytna? Wydawnictwo Fundacja Aletheia. Warszawa 2000.

-Heinzmann R. Filozofia średniowiecza. Wydawnictwo Antyk. Kęty 1999.

-Seńko W. Jak rozumieć filozofię średniowieczną? Wydawnictwo Antyk. Kęty 2001.

-Swieżawski S. Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa-Wrocław 2000.

-Coreth E. Schondorf H. Filozofia XVII i XVIII wieku. Wydawnictwo Marek Derewiecki. Kęty, 2006.

-Kuderowicz Z. Filozofia nowożytnej Europy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1989.

-Coreth E. Ehlen P. Haeffner G. Ricken F. Filozofia XX wieku. Tłum. M. L. Kalinowski. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2004.

-Schmidt J. Filozofia XIX wieku. Wydawnictwo Marek Derewiecki. Kęty 2006.

-Gadacz T. Historia filozofii XX wieku. Tom I-II. Wydawnictwo Znak. Kraków 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne:

Znajomość zagadnień omawianych podczas wykładów oraz wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej.

Kryteria oceny:

Oceniany będzie stopień znajomości zagadnień filozoficznych omawianych na wykładach.

Przebieg procesu weryfikacji:

Studenci piszą pracę egzaminacyjną o charakterze testu. Termin egzaminu będzie uzgodniony miesiąc wcześniej (na początku stycznia).

Egzamin zostanie przeprowadzony przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Aby ułatwić studentom przygotowanie do egzaminu prowadzący zajęcia przygotuje w styczniu szczegółową listę zagadnień, których dotyczyć będą pytania egzaminacyjne.

Wyniki egzaminu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej egzamin należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Egzamin:

Student odpowiada na zadane pytania.

Zakres tematów:

1) Wprowadzenie. Czym jest filozofia? Podział filozofii na subdyscypliny. Filozofia a nauka. Epoki w historii filozofii.

2) Początki filozofii w starożytnej Grecji. Jońska filozofia przyrody. Parmenides i szkoła eleacka. Materializm atomistyczny Demokryta.

3) Pojawienie się tematyki antropologicznej w myśli starożytnej. Wybrane filozoficzne wątki myśli sofistów. Cnota moralna, człowiek i ludzkie działanie w ujęciu Sokratesa.

4) Byt, człowiek, poznanie i etyka w ujęciu Platona.

5) Byt, człowiek, poznanie i etyka w ujęciu Arystotelesa.

6) Szkoły etyczno-filozoficzne Grecji i Rzymu po Sokratesie, Platonie i Arystotelesie (cynicy, cyrenaicy, stoicy, epikurejczycy, sceptycy, neoplatonizm).

7) Byt i człowiek w ujęciu filozofów i teologów średniowiecza. Nurt platońsko-augustyński oraz nurt arystotelejski.

8) Człowiek w ujęciu wybranych myślicieli renesansu.

9) Poznanie, byt i człowiek z perspektywy racjonalizmu kontynentalnego (Kartezjusz, Pascal, Spinoza, Leibniz).

10) Poznanie, byt i człowiek z perspektywy empiryzmu brytyjskiego (Bacon, Locke, Berkeley, Hume).

11) Najważniejsze wątki idealizmu transcendentalnego I. Kanta. Wybrani filozofowie francuscy doby oświecenia.

12) Byt, poznanie i człowiek w ujęciu wybranych filozofów XIX wieku (Hegel, Marks, Nietzsche itp.)

13) Zarys głównych kierunków rozwoju filozofii w XX wieku.

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Zajęcia są prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 30

Liczba godzin pracy własnej studenta: 30

Opis pracy własnej studenta:

Student przygotowuje się do egzaminu uzupełniając wiedzę przekazywaną podczas wykładów czytaniem wybranych fragmentów lektur obowiązkowych i uzupełniających.

Organizacja zajęć:

Spotkania w wymiarze 2 godzin dydaktycznych odbywające się co tydzień

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Mateusz Penczek 23/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)