Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (cz. 2) 06-PE-EWP-S1-18
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Malko D.: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1991.

Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990.

Smoczyńska-Nachtman U.: Kalendarz muzyczny w przedszkolu. WSiP, Warszawa 2001.

Kisiel M.: Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w edukacji elementarnej. Katowice 2015.

Wybrane książki metodyczne dla nauczyciela i podręczniki dla ucznia.

Metody i kryteria oceniania:

Umiejętność gry na szkolnych instrumentach perkusyjnych i flecie. Sprawność w wykonaniu wybranych utworów wokalnych oraz prezentacji muzyczno-ruchowych i tańca.

Poziom wykonania utworów wokalnych, instrumentalnych, muzyczno-ruchowych i tańca.

Utwór wokalny:

ndst (2,0) – student nie potrafi wykonać utwór wokalny z repertuaru dziecięcego (przedszkole, klasy I-III);

dst (3,0) – student wykonuje piosenkę z licznymi błędami intonacyjnymi i rytmicznymi oraz tekstowymi;

dst plus (3,5) – tekst piosenki jest w miarę opanowany, w warstwie muzycznej i wykonawczej pojawiają się liczne błędy intonacyjne i rytmiczne;

db (4,0) – tekst piosenki jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna poprawna z nielicznymi błędami, intonacja chwiejna, wykonanie ubogie w środki wyrazu artystycznego;

db plus (4,5) – tekst piosenki jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i intonacyjna poprawna, wykonanie proste, ubogie w środki wyrazu artystycznego;

bdb (5,0) - tekst piosenki jest bardzo dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i intonacyjna prawidłowe, wykonanie poprawne z użyciem bogatych środków wyrazu artystycznego (dynamika, agogika, artykulacja, barwa dźwięku, ekspresja itp.).

Utwór instrumentalny:

ndst (2,0) – student nie potrafi wykonać utworu instrumentalnego;

dst (3,0) – student wykonuje utwór instrumentalny z licznymi błędami intonacyjnymi i rytmicznymi, opanowanie utworu fragmentaryczne;

dst plus (3,5) – utwór instrumentalny jest w większości opanowany, w warstwie muzycznej i wykonawczej pojawiają się liczne błędy intonacyjne i rytmiczne;

db (4,0) – utwór instrumentalny jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna z nielicznymi błędami, intonacja chwiejna, wykonanie ubogie w środki wyrazu artystycznego;

db plus (4,5) – utwór instrumentalny jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i intonacyjna poprawna, wykonanie proste, ubogie w środki wyrazu artystycznego;

bdb (5,0) - utwór instrumentalny jest bardzo dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i intonacyjna prawidłowe, wykonanie poprawne z użyciem bogatych środków wyrazu artystycznego (dynamika, agogika, artykulacja, barwa dźwięku, ekspresja itp.).

Utwór taneczny:

ndst (2,0) – student nie potrafi wykonać utworu tanecznego;

dst (3,0) – student wykonuje utwór taneczny z licznymi błędami w warstwie rytmicznej, kroków i figur tanecznych, opanowanie utworu i wykonanie fragmentaryczne;

dst plus (3,5) – utwór taneczny jest w większości opanowany, w warstwie muzycznej i wykonawczej pojawiają się liczne błędy rytmicznego poruszania się, realizacji kroków i figur oraz postawy (prezencji) i wyrazu artystycznego;

db (4,0) – utwór taneczny jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna z nielicznymi błędami, realizacja kroków i figur prawidłowe, wykonanie ubogie w środki wyrazu artystycznego;

db plus (4,5) – utwór taneczny jest dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i ruchowa poprawna, wykonanie proste, ubogie w środki wyrazu artystycznego;

bdb (5,0) - utwór taneczny jest bardzo dobrze opanowany, warstwa rytmiczna i ruchowa prawidłowa, wykonanie poprawne z użyciem bogatych środków wyrazu artystycznego.

Poprawność przygotowania i prezentacji rozwiązania metodycznego w wybranej formie aktywności muzycznej (śpiewie i rytmicznej mowie, ruchu z muzyką i tańcu, gry na szkolnych instrumentach muzycznych, tworzeniu muzyki, aktywnym słuchaniu muzyki).

bdb – przedstawiony temat ćwiczenia właściwy zagadnieniom ukazującym wybraną formę aktywności muzycznej, swobodne poruszanie się po opracowanym materiale muzycznym i metodycznym, duże zaangażowanie w prezentacji przygotowanego materiału, zgromadzenie i użycie ciekawych środków dydaktycznych.

db+ - przedstawiony temat ćwiczenia właściwy zagadnieniom ukazującym wybraną formę aktywności muzycznej, swobodne poruszanie się po opracowanym materiale muzycznym i metodycznym, zgromadzenie i użycie ciekawych środków dydaktycznych.

db - przedstawiony temat ćwiczenia dobrze ukazuje wybraną formę aktywności muzycznej, w miarę swobodne poruszanie się po opracowanym materiale muzycznym i metodycznym, zgromadzenie i użycie różnych środków dydaktycznych.

dst+ - przedstawiony temat ćwiczenia w większości ukazuje wybraną formę aktywności muzycznej, trudności w poruszaniu się po opracowanym materiale muzycznym i metodycznym, zgromadzenie skromnych środków dydaktycznych.

dst - przedstawiony temat ćwiczenia z trudem ukazuje wybraną formę aktywności muzycznej, trudności w poruszaniu się po opracowanym materiale muzycznym i metodycznym, zgromadzenie skromnych środków dydaktycznych, wyraźne braki warsztatowe i metodyczne.

ndst – brak przygotowanego tematu ukazującego wybrana formę aktywności muzycznej.

Zakres tematów:

Doskonalenie umiejętność gry na szkolnych instrumentach perkusyjnych i flecie. Sprawność w wykonaniu wybranych utworów wokalnych oraz prezentacji muzyczno-ruchowych i tańca.

Ogólna znajomość wymagań dotyczących warsztatu muzycznego nauczyciela wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. Swobodne poruszanie się w obszarze tradycyjnych form aktywności muzycznej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych. Wykorzystanie platformy Moodle oraz Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Mirosław Kisiel 25/25 szczegóły
2 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Irena Burczyk 24/25 szczegóły
3 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Irena Burczyk 24/24 szczegóły
4 każdy czwartek, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Irena Burczyk 22/24 szczegóły
5 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, sala Zajęcia zdalne
Irena Burczyk 23/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)