Aktywność językowa dziecka W3-PE-EWP-S2-AJEZ
Wykład (W)
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Literatura: |
Bakuła K.(1997) Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psychologicznych i lingwistycznych. Projekt nowej metodyki. Wrocław. Dobrzyńska T.(1993). Tekst. Próba syntezy. Warszawa. Dyduchowa A. (1980). Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków. Grabias S.(1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Kielar M.(1980 nr 3). Indywidualizacja i typizacja języka uczniów w wieku od 8-12 lat. „Socjolingwistyka”. Mnich M.(1998). Socjolingwistyczne ujęcie sprawności systemowej jako komponentu sprawności komunikacyjnej dziecka. W : Kojs W., Mrózek R. (red.). Komunikacja. Dialog. Edukacja. T1. Katowice. Mnich M.(2002). Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków. Mnich M (2004). Tekst jako forma komunikacji językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. s, 242-247. W: Petlák E., Juszczyk S. „Diferenciácia vyučovania a suvislosti” (Vega 1/0092/03) .Nitra. Mnich M.( 2005). Tekst pisany dziecka w wieku wczesnoszkolnym analiza [w:] Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, red. S. Juszczyk, I. Polewczyk, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń. Mnich M. (2005). Zróżnicowanie umiejętności konstruowanie tekstów pisanych przez uczniów w wieku wczesnoszkolnym[w:] Diferenciácia ako prostriedok zefektívnenia pedagogickej činnosti v školských zariadeniach. Štúdie riešitel’ov grantového projektu VEGA MŠ SR č. 1/0092/03, red. E.Petlák, Pedagogická Fakulta Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra Nowak F. (1998). Edukacja językowa. T. 1 - 2. Bydgoszcz. Polański E. (1982). Słownictwo uczniów. Warszawa. Rostańska E. (2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice. Rittel T. (1994) Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Kraków. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów. Egzamin ustny polegający na odpowiedzi na jedno pytanie spośród 40 podanych zagadnień stanowiących treści wykładów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego jest pozytywne zaliczenie pracy pisemnej – Ocena tekstu dziecięcego. |
||
Zakres tematów: |
1.Aktywność językowa w edukacji polonistycznej w systemie zintegrowanym – schemat kompetencji bazowych i docelowych. 2.Kompetencje, sprawności i umiejętności językowe. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej, socjolingwistycznej i pragmalingwistycznej. 3.Lingwistyka edukacyjna jako próba scalenia osiągnięć pedagogiki, psychologii i językoznawstwa. 4.Nabywanie, kształcenie i rozwój w teorii lingwistyki edukacyjnej. 5.Modele nabywania mowy przez dziecko. Językowa norma dynamiczna i statyczna. 6.Tekst jako forma komunikacji językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. 7.Modele tekstu uczniowskiego. Ocena tekstu pisanego na poziomie graficznym, gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym. 8.Klasyfikacja błędów językowych uczniów w wieku wczesnoszkolnym. 9. Słuchanie - zaniedbany aspekt szkolnej komunikacji. 10. Analiza pragmatyczna form wypowiedzi dziecięcych. 11. Metody aktywizujące w kształceniu aktywności językowej uczniów. |
||
Metody dydaktyczne: |
metoda wykładu interaktywnego z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30,
sala Zdalny |
Małgorzata Mnich | 57/60 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Zdalny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.