Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w UE i państwach pozaeuropejskich W3-PE-R-S2-RESUEiP
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

A. Barczykowska, S. Dzierzyńska-Breś, M. Muskała, 2015: Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.

M. Bernasiewicz, M. Noszczyk-Bernasiewicz, 2012: Anglosaskie doświadczenia w realizacji programów resocjalizacyjnych (correctional treatment) a polski IPR (indywidualny program resocjalizacji), „Resocjalizacja Polska”, nr 3, ISSN 2081-3767, ss. 277-287.

Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i Niemczech, Wyd. WAM, Kraków 2008.

G. Robinson, L. Burke, M. Millings, Criminal Justice Identities in Transition: The Case of Devolved Probation Services in England and Wales, „The British Journal od Criminology”, 2016, Volume 56, Issue 1.

Mincey B., Maldonado N., Shared Stories of Successful Graduates of Juvenile Residential Programs: A Phenomenological Study, Paper presented at the Walden University Research. Symposium January 2011, Miami, FL. Dostęp: baza tekstów elektronicznych ERIC. Data dostępu: 15.11.2011.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie znajomość elementów systemu resocjalizacji w Republice Federalnej Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji oraz państwach skandynawskich:

1. Kategoria nieletności w Niemczech (według JGG z 1974)? Student będzie losował 2 pytania spośród następujących:

2. Jaka instytucja w Niemczech zajmuje się dziećmi i młodzieżą zagrożoną i zaniedbaną według ustawy o pomocy dzieciom i młodzieży z dnia 1991? Scharakteryzuj działalność.

3. Wymień środki wychowawcze, jakimi dysponują sądy dla nieletnich w Niemczech?

4. Wymień środki dyscyplinarne (półkarne), jakimi dysponują sądy dla nieletnich w Niemczech?

5. Jakie rodzaje aresztów przewiduje dla nieletnich ustawa JGG?

6. Jak długo może trwać kara pozbawienia wolności zastosowana wobec nieletnich w Niemczech?

7. Children and Young Persons Act z 2008 obowiązujący w Anglii i Walii przewiduje dwa rodzaje postępowania wobec nieletnich. Jakie środki mogą zostać orzeczone w jednym postępowaniu, a jakie w drugim?

8. Jakie służby w Zjednoczonym Królestwie są odpowiedzialne według Children Act z 2004 za przeciwdziałanie zagrożeniom rozwoju dziecka, następstwom rozwodu rodziców oraz popełnieniu przestępstwa przez nieletnich?

9. Podaj kategorie nieletności w Anglii i Walii.

10. The Crime and Disorder Act z 1998 nałożył ustawowy wymóg na lokalne władze, aby zakładały Zespoły ds. Przestępczości Nieletnich, tzw. Youth Offending Teams (YOTs), a w nich Panele ds. Nieletnich Przestępców, tzw. Youth Offender Panels (YOP). Kto wchodzi w skład Panelu?

11. The Crime and Disorder Act z 1998 roku zniósł ostrzeżenia dla młodych przestępców (cautioning for young offenders) stosowane przez policję. Czym zastąpił ten środek?

12. Opisać działalność Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej we Francji.

13. Opisać działalność instytucji państwowych działających w obszarze profilaktyki przestępczości / niedostosowania społecznego we Francji.

14. Cechy charakterystyczne systemu penitencjarnego państw skandynawskich.

Obowiązywać będzie egzamin ustny przeprowadzany za pomocą platformy MS Teams. Na odstawie wcześniej podanego harmonogramu spotkań egzaminacyjnych wykładowca będzie dzwonił do każdego studenta. Kompletność i jakość odpowiedzi na dwa pytania będzie decydować o ocenie.

Zakres tematów:

1. Terminy anglo- oraz niemieckojęzyczne oraz rodzaje dyscyplin naukowych na Zachodzie w ramach których realizowane są badania oraz rozwija się teoria resocjalizacji.

2. Jugendamt (Urząd ds. Młodzieży) w niemieckim systemie resocjalizacji oraz profilaktyki.

3. Środki wychowawcze, dyscyplinarne oraz kara pozbawienia wolności w ustawie JGG z 1974 w Niemczech.

4. / 5. Służby publiczne w Zjednoczonym Królestwie odpowiedzialne za przeciwdziałanie zagrożeniom rozwoju dziecka, następstwom rozwodu rodziców oraz popełnieniu przestępstwa przez nieletnich (Children Act z 2004). The Crime and Disorder Act z 1998 oraz Zespoły ds. Przestępczości Nieletnich, tzw. Youth Offending Teams (YOTs). Children and Young Persons Act z 2008 obowiązujący w Anglii i Walii oraz dwa rodzaje postępowania z nieletnimi.

6. Ewolucja systemu probacji w Zjednoczonym Królestwie.

7. Działalność Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej we Francji oraz instytucji państwowych działających w obszarze profilaktyki przestępczości / niedostosowania społecznego we francuskim systemie.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Zajęcia są prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (parzyste), 8:00 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Maciej Bernasiewicz 25/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)