Oceniana będzie znajomość elementów systemu resocjalizacji w Republice Federalnej Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji oraz państwach skandynawskich:
1. Kategoria nieletności w Niemczech (według JGG z 1974)? Student będzie losował 2 pytania spośród następujących:
2. Jaka instytucja w Niemczech zajmuje się dziećmi i młodzieżą zagrożoną i zaniedbaną według ustawy o pomocy dzieciom i młodzieży z dnia 1991? Scharakteryzuj działalność.
3. Wymień środki wychowawcze, jakimi dysponują sądy dla nieletnich w Niemczech?
4. Wymień środki dyscyplinarne (półkarne), jakimi dysponują sądy dla nieletnich w Niemczech?
5. Jakie rodzaje aresztów przewiduje dla nieletnich ustawa JGG?
6. Jak długo może trwać kara pozbawienia wolności zastosowana wobec nieletnich w Niemczech?
7. Children and Young Persons Act z 2008 obowiązujący w Anglii i Walii przewiduje dwa rodzaje postępowania wobec nieletnich. Jakie środki mogą zostać orzeczone w jednym postępowaniu, a jakie w drugim?
8. Jakie służby w Zjednoczonym Królestwie są odpowiedzialne według Children Act z 2004 za przeciwdziałanie zagrożeniom rozwoju dziecka, następstwom rozwodu rodziców oraz popełnieniu przestępstwa przez nieletnich?
9. Podaj kategorie nieletności w Anglii i Walii.
10. The Crime and Disorder Act z 1998 nałożył ustawowy wymóg na lokalne władze, aby zakładały Zespoły ds. Przestępczości Nieletnich, tzw. Youth Offending Teams (YOTs), a w nich Panele ds. Nieletnich Przestępców, tzw. Youth Offender Panels (YOP). Kto wchodzi w skład Panelu?
11. The Crime and Disorder Act z 1998 roku zniósł ostrzeżenia dla młodych przestępców (cautioning for young offenders) stosowane przez policję. Czym zastąpił ten środek?
12. Opisać działalność Grupy Pedagogiki i Animacji Społecznej we Francji.
13. Opisać działalność instytucji państwowych działających w obszarze profilaktyki przestępczości / niedostosowania społecznego we Francji.
14. Cechy charakterystyczne systemu penitencjarnego państw skandynawskich.
Obowiązywać będzie egzamin ustny przeprowadzany za pomocą platformy MS Teams. Na odstawie wcześniej podanego harmonogramu spotkań egzaminacyjnych wykładowca będzie dzwonił do każdego studenta. Kompletność i jakość odpowiedzi na dwa pytania będzie decydować o ocenie.
|