Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium - semestr 1 W3-PE-REW-S2-SEM01
seminarium (S) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Crewswell J., Projektowanie badań naukowych, Warszawa 2013.

Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005

Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2006.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań empirycznych. Kraków 2003.

Maszke W.A., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów 2004.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 2003.

Brzeziński J. (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa 2004.

Crewswell J., Projektowanie badań naukowych, Warszawa 2013.

Denzin N. K. , Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2. Warszawa 2009.

Dutkiewicz W., Podstawy metodologii do badań do prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Kielce 2001.

Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997.

Kvale S., Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004.

Łaniec J.D., Elementy statystyki dla pedagogów, Olsztyn 1999.

Moustakas C., Fenomenologiczne metody badań, Białystok 2001.

Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

Palka S., Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2005.

Rubacha K. (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008.

Rzeźnicka-Krups J., Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne. Kraków 2011.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J.(red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta (w tym frekwencja na seminarium) oraz postępy w zakresie: konkretyzowania własnych zainteresowań naukowych, samodzielności związanej z poszukiwaniem i studiowaniem literatury przedmiotu, zaangażowania w przygotowanie pierwszego rozdziału pracy magisterskiej, kultury językowej prezentowanej podczas seminarium, rozwoju naukowego, autoedukacji i samodyscypliny, systematyczności w realizowaniu etapowych celów badawczych.

Jakość pisemnej pracy magisterskiej wyznacza: wybór oryginalnej tematyki pracy związanej z indywidualnymi zainteresowaniami badawczymi oraz specjalnością; poprawne sformułowanie tytułu pracy licencjackiej; umiejętność uzasadnienia naukowego znaczenia podjętej tematyki; poprawność metodologiczna, zawartość merytoryczna (kompletność treściowa, oryginalność, holizm, znajomość aktualnego stanu badań w analizowanym zakresie tematycznym); dojrzałość wypowiedzi pisemnej (umiejętność argumentacji, analizowania, syntezy, porównywania, klasyfikowania, wnioskowania, abstrahowania); dokładność analizy i interpretacji wyników badań; staranność opracowania komputerowego; trafność doboru literatury naukowej.

Seminarium magisterskie (I semestr) przygotowuje studenta do samodzielnego wyboru tematu pracy, zgłębienia literatury dotyczącej przedmiotu badań, w tym metodologicznej, a następnie przygotowania I rozdziału (teoretycznego) pracy magisterskiej. Ukończony rozdział 1. stanowi podstawę zaliczenia pierwszego semestru seminarium.

Zakres tematów:

1. Zgłębianie zainteresowań pedagogicznych studentów w celu dokonania wyboru tematyki pracy magisterskiej zgodnej ze specjalnością: pedagogika rewalidacyjna, oraz sformułowania jej tytułu.

2. Zapoznanie się z procedurą postępowania badawczego:

- wybór problematyki (z uzasadnieniem obejmującym aktualny stan wiedzy) oraz przedmiotu badań;

- formułowanie celów i problemów badawczych;

- sprecyzowanie tematu i tytułu pracy;

- wybór terenu badań;

- dobór próby (badanych);

- wybór metody badań;

- określenie technik badawczych;

- opracowanie narzędzi badawczych;

- badania pilotażowe;

- przeprowadzenie badań właściwych;

- opracowanie i interpretacja wyników badań empirycznych (wnioskowanie, sformułowanie rozwiązania problemu, refleksja nad rozwiązaniem).

3. Sposoby korzystania ze specjalistycznej literatury, np. źródeł naukowych, zawartości czasopism pedagogicznych (bibliotek cyfrowych, baz danych).

4. Zasady przygotowania rozdziału teoretycznego pracy magisterskiej (struktura, treść, budowanie pojęć, przypisy) .

Metody dydaktyczne:

Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening myślenia (udział zdalny).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Anna Nowak 15/13 szczegóły
2 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Alicja Żywczok 11/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)