Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność matematyczna dziecka W3-PE-EWP-N2-AMD
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015, Wyd. Pedagogiczne ZNP.

2. Z. Semadeni, Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, Warszawa 1991.

3. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010.

4. D. Klus- Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

5. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.

6. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997.

7. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I, Kraków 2014.

8. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, Warszawa 1977.

9. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa 2005.

10. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

11. M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa 2008.

12. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

13. E.Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997.

14. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.

15. E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1992.

16. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989.

17. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

18. M. Skura, Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu

i w pierwszych latach nauczania szkolnego, Warszawa, 2008.

19. K. Wojciechowska, Gry i zabawy matematyczne, Opole 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy, punktacja zgodna z testem przygotowanym na bieżący rok.

Zakres tematów:

1. Przegląd literatury. Gry i zabawy w edukacji matematycznej. Środki dydaktyczne do nauczania matematyki – niezbędnik nauczyciela matematyki w przedszkolu i w klasach I-III.

2. Trudności w uczeniu się matematyki. Ryzyko specyficznych trudności w uczeniu się. Dyskalkulia.

3. Myślenie matematyczne i aktywność matematyczna dziecka. Wybrane procesy poznawcze i emocjonalne w kontekście edukacji matematycznej.

4. Podstawy teoretyczne edukacji matematycznej. Wybrane koncepcje nauczania matematyki.

5. Rozwiązywanie problemów w edukacji matematycznej. Wybrane metody.

6. Innowacyjne metody pracy na zajęciach matematycznych w przedszkolu i w klasach I-III – wybór.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną.

Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Ewelina Kawiak 79/75 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)