Literatura: |
M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja : zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7.
M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań reujących, Impuls, Krakow 2014
M. Mikołajczyk, E. Sałop, Zajęcia teatralne prowadzone w instytucjach penitencjarnych w opinii kobiet pozbawionych wolności, „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny” 2014, nr. 3.
E. Szymik, A. Szymura, Teatr więzienny jako niekonwencjonalna forma resocjalizacji, „Edukacja Dorosłych” 2016, nr 2.
J. Latała, Zastosowanie metody terapii przez teatr w Zakładzie Karnym dla kobiet w Lublińcu, „Probacja” 2011, nr. 3.
E. Poklek, Aktywność fizyczna a nasilenie syndromu agresji osób pozbawionych wolnosci, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz 2008.
K. Kwiatkowski, Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości wykorzystania programu w resocjalizacji, w: Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red); Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007
S. Kawula, Czy survival stanie się metodą resocjalizacji nieletnich przestępców?, „Wychowanie na co dzień” 2002, nr 1.
W. Karolak Książka artystyczna w arteterapii, Difin, Warszawa 2016.
O. Handford, W. Karolak Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd . AHE w Łodzi, Łódź 2009
A. Pikała, M. Sasin, Arteterapia. Scenariusze zajęć, Wyd. UŁ, Łódź, 2016
|
Zakres tematów: |
1-2. Twórczość, kreatywność, ekspresja- wprowadzenie do problematyki, przegląd badań nad twórczością. Twórczość w zawodzie pedagoga. Różnice pomiędzy koncepcją Twórczej Resocjalizacji a klasycznie pojmowaną działalności resocjalizacyjną.
3. Drama, socjodrama i psychodrama.
4. Socjoterapia jako metoda pomocnicza w twórczej resocjalizacji
5-6. Kreacja plastyczna i malarska jako nośnik refleksji i emocji. Książka artystyczna – sposób łączenia przekazu literackiego i plastycznego.
7. Możliwości wykorzystania muzyki w resocjalizacji.
8. Wychowanie przez teatr i do odbioru teatru- rola obcowania ze sztuką w procesie rozwijania wrażliwości i refleksji. Metoda Teatru Scena Coda.
9. Aktywność sportowa jako punkt wyjścia do wprowadzania wiedzy na temat zdrowia i wartości ludzkiego ciała. Survival i turystyka jako narzędzie wychowawcze.
10. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz działań twórczych i autoterapeutycznych.
|