Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórcza resocjalizacja 06-PE-RT-S1-TWRES
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja : zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7.

M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań reujących, Impuls, Krakow 2014

M. Mikołajczyk, E. Sałop, Zajęcia teatralne prowadzone w instytucjach penitencjarnych w opinii kobiet pozbawionych wolności, „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny” 2014, nr. 3.

E. Szymik, A. Szymura, Teatr więzienny jako niekonwencjonalna forma resocjalizacji, „Edukacja Dorosłych” 2016, nr 2.

J. Latała, Zastosowanie metody terapii przez teatr w Zakładzie Karnym dla kobiet w Lublińcu, „Probacja” 2011, nr. 3.

E. Poklek, Aktywność fizyczna a nasilenie syndromu agresji osób pozbawionych wolnosci, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz 2008.

K. Kwiatkowski, Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości wykorzystania programu w resocjalizacji, w: Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red); Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007

S. Kawula, Czy survival stanie się metodą resocjalizacji nieletnich przestępców?, „Wychowanie na co dzień” 2002, nr 1.

W. Karolak Książka artystyczna w arteterapii, Difin, Warszawa 2016.

O. Handford, W. Karolak Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd . AHE w Łodzi, Łódź 2009

A. Pikała, M. Sasin, Arteterapia. Scenariusze zajęć, Wyd. UŁ, Łódź, 2016

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (zapoznanie się z literaturą przedmiotu), prace pisemne na tematy związane z omawianymi na zajęciach treściami. suma uzyskanych za aktywności punktów.Bardzo dobry – 91%- 100%

Dobry plus - 81%-90%

Dobry – 71%-80%

Dostateczny plus – 61%- 70%

Dostateczny – 50% - 60%

Niedostateczny – 0%- 49%

Zakres tematów:

1-2. Twórczość, kreatywność, ekspresja- wprowadzenie do problematyki, przegląd badań nad twórczością. Twórczość w zawodzie pedagoga. Różnice pomiędzy koncepcją Twórczej Resocjalizacji a klasycznie pojmowaną działalności resocjalizacyjną.

3. Drama, socjodrama i psychodrama.

4. Socjoterapia jako metoda pomocnicza w twórczej resocjalizacji

5-6. Kreacja plastyczna i malarska jako nośnik refleksji i emocji. Książka artystyczna – sposób łączenia przekazu literackiego i plastycznego.

7. Możliwości wykorzystania muzyki w resocjalizacji.

8. Wychowanie przez teatr i do odbioru teatru- rola obcowania ze sztuką w procesie rozwijania wrażliwości i refleksji. Metoda Teatru Scena Coda.

9. Aktywność sportowa jako punkt wyjścia do wprowadzania wiedzy na temat zdrowia i wartości ludzkiego ciała. Survival i turystyka jako narzędzie wychowawcze.

10. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz działań twórczych i autoterapeutycznych.

Metody dydaktyczne:

Praca zespołowa, przygotowanie indywidualnych prac, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Dagmara Dobosz 28/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)