Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu psychologa 06-PS-NM-008
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://el.us.edu.pl/wns/course/view.php?id=1366
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Obowiązkowa:

Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka

zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

• Artymiak, M. (2004). Etyczne aspekty pomocy psychologicznej online. W: A. Margasiński i D. Probucka (red.), Etyka. Psychologia. Psychoterapia (s. 213-221). Kraków: Wyd. Aureus.

• Bednarek, D. (2020). Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa. Warszawa: PWN.

• Brzezińska, A. I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

• Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2000). Etyczne dylematy psychologii. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

• Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2004). Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

• De Barbaro, B., Drożdżowicz, L. (2006). Problemy etyczne w terapii małżeńskiej. Psychoterapia, 2, 27-34.

• Domański, C. (2008). Psychologia na skróty. Charaktery, 1, 36-38.

• Górnia, J. (2004). Etyczne problemy w pracy menedżera. W: A. Margasiński i D. Probucka (red.), Etyka. Psychologia. Psychoterapia (s. 193-205). Kraków: Wyd. Aureus.

• Jaworowska, A. (2000). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński i M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 269-278). Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.

• Jones, C., Shillito-Clarke, C., Syme, G., Hill, D., Casemore, R., Murdin, L. (2005). Co wolno, a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: GWP.

• Kottler, J. A., Carlson, J. (2012). Nieudana terapia. Mistrzowie psychoterapii i ich największe porażki. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

• Pająk, P. (2014). Badanie czy wróżby. Charaktery, 5, 76-79.

• Pawlik K., Zenderowski R. (2010/2011 i późniejsze). Dyplom z Internetu: Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe? Warszawa: CeDeWu.

• Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: WUJ.

• Stanik, J. M., Kowalczyk, A. (1997). Uchybienia etyczno-zawodowe w psychologicznym opiniodawstwie sądowym w sprawach z art. 148§2 K.K. W: Z. Ratajczak, Z. Spendel (red.), Świadomość etyczna psychologów: szkice z pogranicza psychologii i etyki (s. 28-47). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

• Stepulak, M. (2002). Tajemnica zawodowa psychologa w relacjach osobowych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

• Stepulak, M. (red.) (2002). Dylematy etyczno-zawodowe psychologa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

• Stepulak, M. (2007). Psycholog jako zawód zaufania społecznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

• Zielińska, E. (2004). Problemy etyczne w polskim poradnictwie zawodowym. W: A. Margasiński i D. Probucka (red.), Etyka. Psychologia. Psychoterapia (s. 205-213). Kraków: Wyd. Aureus.

• Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. (Tom I). Wrocław: Biblioteka Moderatora.

• Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia. (Tom II). Wyd. Cis.

• Vardy, P. i Grosch, P. (1995). Etyka. Poglądy i problemy. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. (wybrane fragmenty – rozdział 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9).

• Żylicz, P. O. (2010). Psychologia moralności. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyd. SWPS.

• APA (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. (online) https://www.apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf

Podczas zajęć mogą zostać zadane dodatkowe artykuły naukowe, które prowadzący udostępni studentom.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie z wykorzystaniem systemu punktowego. Podstawą dla wystawienia oceny końcowej jest suma punktów uzyskanych z następujących składowych:

a) elementy obowiązkowe - kolokwium zaliczeniowe

Kolokwium odbędzie się w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze.

Forma kolokwium: test online, dwa zagadnienia wymagające ustosunkowania się do dylematów etycznych w pracy psychologa.

Punktacja: Student może otrzymać maksymalnie 20 punktów – po 10 za zadanie.

Zaliczenie: Zaliczenie kolokwium następuję przy uzyskaniu 50% punktów i stanowi warunek zaliczenia ćwiczeń. Nieobecność na kolokwium skutkuje oceną niedostateczną, poza sytuacjami, w których przedłożone zostanie zwolnienie lekarskie. W przypadku niezaliczenia kolokwium w pierwszym terminie studentowi przysługuje dodatkowy termin zaliczenia przed egzaminem poprawkowym w terminie wyznaczonym przez prowadzącego.

b) elementy nieobowiązkowe: krótkie (10 minut) prezentacje przygotowywane indywidualnie (3 pkt) oraz aktywność merytoryczna na zajęciach nagradzana przez prowadzącego plusami, punktowana na koniec semestru według zasady: 1 plus = +1 pkt.; 2 plusy= +2 pkt.; 3 plusy = +3 pkt.; 4 plusów i więcej = +4 pkt.

Punktacja łączna dla oceny końcowej:

22 i < bardzo dobry

19-21 dobry plus

16-18 dobry

13-15 dostateczny plus

10-12 dostateczny

Nieobecności:

Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność, na co najmniej 50% zajęć (IOS – 40%). Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Nadliczbowe nieobecności należy odrobić na konsultacjach przed ostatnimi zajęciami w semestrze. W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia.

Zakres tematów:

1) Etyka versus moralność.

2) Ogólne zasady etyczne psychologa.

3) Zasady etyczne w psychologii akademickiej.

4) Zasady etyczne w pomocy psychologicznej.

5) Etyczne postępowanie psychologów w środkach masowego przekazu.

6) Zasady etyczne psychologa sądowego.

7) Zasady etyczne psychologa dziecięcego.

8) Zasady etyczne psychologa pracującego z osobami umierającymi i chorymi.

Metody dydaktyczne:

Praca indywidualna lub grupowa. Dyskusja, analiza problemów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 17:25 - 18:55, sala Zajęcia zdalne
Lidia Baran 24/25 szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 17:25 - 18:55, sala Zajęcia zdalne
Lidia Baran 26/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)