Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna W3-PE-OG-N1-PS
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Chrostowska B., E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

Cichosz M.: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016.

Ciczkowska-Giedziun M., E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

Danilewicz W., M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

Danilewicz W., Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.

Danilewicz W., W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014.

Kawula S.: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012.

Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996.

Marynowicz – Hetka E.(red.): Pedagogika społeczna, t.1, t.2 warszawa 2009

Pilch T., T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

Sobecki M., W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

Sosnowski T., W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach, aktywności oraz oceny z zespołowego projektu społecznego

Zakres tematów:

1.Poznanie i badanie środowisk wychowawczych – typologia. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: wychowanie, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, diagnoza, profilaktyka, kompensacja, siły społeczne i

2. Procesy wychowawcze w w obrębie wybranych struktur społecznych. Rodzina jako środowisko wychowawcze. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Film „Wrony”.

3. Grupa rówieśnicza i jej oddziaływania wychowawcze. Subkultury młodzieżowe.

Film „Władcy much”. Rola środowiska szkolnego w procesie wychowania.

4. Bezpieczeństwo jednostki w środowisku lokalnym – wybrane obszary.

5. Przemoc/agresja i demoralizacji nieletnich. Profilaktyka i kompensacja zjawiska. Odpowiedzialność społeczna. Media w wychowaniu.

6. Rola książki i telewizji w procesie wychowania.

7. Język jako czynnik warunkujący satysfakcjonujące życie jednostki. Realia a potrzeba edukacji językowej.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywne , metody eksponujące , metody oparte na asymilacji wiedzy.

Do prezentacji omawianej problematyki studenci wykorzystują metody aktywne (tj. min, prezentacja, mini wykład, gry integracyjne, prowadzenie dyskusji, studium przypadku, gra symulacyjna, mapy myślowe, poker kryterialny).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 17:15 - 18:45, sala Zajęcia zdalne
Teresa Wilk 23/23 szczegóły
2 co druga sobota (nieparzyste), 15:30 - 17:00, sala Zajęcia zdalne
Teresa Wilk 13/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)