Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty komunikacji interpersonalnej i wystąpień 12-PE-S3-WKIW
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Propozycje książkowe:

Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu; Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska; Pisarek, O mediach i języku; Joan Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić; Artur Beling, Sztuka wystąpień publicznych.

Propozycje wykładów, wywiadów, filmów instruktażowych na temat komunikacji:

(1) Mateusz Adamczyk, Dlaczego nasz mózg nie lubi spotkań online? (8:10); https://www.youtube.com/watch?v=TRklcH4TWvs

(2) Natalia Hatalska – Odpowiedzialność pokolenia Y i Z, 30 lis 2017; https://www.youtube.com/watch?v=RXWbYaPn6l8 (26:42).

(3) Rozmowa z Natalią Hatalską, V Konferencja Nienieodpowiedzialni, 17 lis 2017 (9:04); https://www.youtube.com/watch?v=OXPSjPCnsuY. Temat: O odpowiedzialności pokolenia Y i Z. Rozmowa odbyła się podczas V Konferencji Nienieodpowiedzialni "Odpowiedzialność – ciężar czy szansa?", 7.11.2017 r. Rozmawia Grzegorz Nawrocki.

(4) Jacek Walkiewicz at TEDxWSB, Pełna moc możliwości (20:16); https://www.youtube.com/watch?v=ktjMz7c3ke4&t=289s.

(5) Warsztaty dykcyjne http://bordman.pl/blog/wystapienia-publiczne-blog/teksty-i-wyrazy-na-dykcje-do-samodzielnego-cwiczenia/.

(6) Warsztaty z aktorem - odc. 3: Rozgrzewka dykcyjna (5:20), https://www.youtube.com/watch?v=Ii7mFpeRxsE

(6a) i/lub Warsztaty z aktorem, odc. 4: Ćwiczenia dykcyjne, 2019 (5:48), https://www.youtube.com/watch?v=VfxO8Yx3oXE.

(7) Kozieł Kamil, TEDxToruń, 2016, Sztuka prezentacji/ Alchemia prezentacji, https://www.youtube.com/watch?v=sHY7TdnWFuQ (18:44).

(8) Spice Tips #02 – Od czego zacząć przygotowania do przemówienia? (1:17) https://www.youtube.com/watch?v=Vym1XB_Y878.

(9) Kasprzyk Michał, 2020, Jak poskromić PowerPointowego potwora? – Michał Kasprzyk na Spice Talks (24:47) https://www.youtube.com/watch?v=9d2V8OOWsto.

(10) Steve Jobs, 2005, Jak żyć, zanim umrzesz, Stanford University, https://www.youtube.com/watch?v=Hd_ptbiPoXM (22:09) lub polskie napisy https://www.youtube.com/watch?v=fGtryaIJClY (22:09, słuchać od 15:00).

(11) Marek Jankowski w wywiadzie z Arleną Witt, 2018, Jak nie przejmować się opiniami innych – Arlena Witt, https://www.youtube.com/watch?v=Q8MJvlNCDPI (59:59), Mała Wielka Firma.

(12) | MARCIN PROKOP VS TOMASZ KAMMEL, MISTRZOWSKIE WPADKI, [w:] KAMMEL CZANEL #91, https://www.youtube.com/watch?v=W6CFs977MbA (45:51).

(13) RAFAŁ GĘBURA, JAK SIĘ OTWIERA LUDZI, [w:] KAMMEL CZANEL #89, https://www.youtube.com/watch?v=7kSalokTFpA (48:33).

(14) Headlee Celeste, 10 ways to have a better conversation (11:44); https://www.youtube.com/watch?v=R1vskiVDwl4 (napisy polskie).

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega udział uczestnika w warsztacie, który obejmuje dyskusję nad pracą ustną (prezentacja) oraz pracą pisemną (tekst autorski poddany krytycznej analizie). Punkt ten obejmuje także informacje wpisane w rubryce: Sposób ustalania oceny końcowej.

Zakres tematów:

Zadanie 1. – sprawy organizacyjne, w tym: rozmowa o programie zajęć. Propozycje uczestników (tematy do realizacji, organizacja spotkań w ramach platformy MS Teams, bieżące tematy, np. dyskusja inspirowana tematami

e-edukacji, cyfrowego wykluczenia, nadmiaru danych).

Zadanie 2. – kim jesteśmy – autoprezentacje. Odpowiedzi na pytania typu: co nas identyfikuje, czego zmienić nie potrafimy/ nie możemy, nad czym możemy pracować.

Zadanie 3. Prezentacja wybranych książek (Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu; Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska; Pisarek, O mediach i języku; Joan Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić; Artur Beling, Sztuka wystąpień publicznych).

Zdanie 4. – dyskusja inspirowana wykładem opublikowanym przez platformę TED, np. Headlee Celeste, 10 ways to have a better conversation (11:44); https://www.youtube.com/watch?v=R1vskiVDwl4 (napisy polskie). Specyfika wykładów na TEDach zawiera się w sloganie (pytaniu): Czym się dzielisz, co wiesz, czego inni nie wiedzą?

Zadanie 4. Wystąpienia uczestników kursu.

Zadanie 5. Praca z tekstem naukowym - doskonalenie warsztatu pisarskiego (praca indywidualna).

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, indywidualne wystąpienia, trening dykcyjny, doskonalenie warsztatu pisarskiego poprzez np. ćwiczenia redakcyjne, stylistyczne, interpunkcyjne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 14:00 - 17:00, sala 21
Małgorzata Bortliczek, Petrus Kommers 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)