Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPK/SPS/SPP/SPR/SPZ_M06_Podstawy interwencji kryzysowej 06-PS-NM-200
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Badura – Madej W. (red.) (1996): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa. Interart.

James R.K., Gilliand B.E. (2008): Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa. PARPA.

Kubacka – Jasiecka D. (2010): Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa. Wyd. Akademickie i Profesjonalne

Kubacka – Jasiecka D., Lipowska – Teutsch A. (red.) (1997): Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków ALL.

Kubacka-Jasiecka D. (2014): Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. Wydawnictwo: Adam Marszałek

Carson R., Butcher J. N., Mineka S.: Psychologia zaburzeń. GWP, Gdańsk, 2003

Józefa Grodecka, Renata Kałucka, Krzysztof Sarzała, Arkadiusz Żukiewicz: Standard interwencji kryzysowej. Projekt 1.18 „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Włodarczyk E. (2011): Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa W: Włodarczyk Ewa, Cytlak Izabela. Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej. Wyd.: Adam Mickiewicz University Press. Seria Psychologia i Pedagogika nr 165. Pp. 356.

Seligman M. E. P., Walker E.F., Rosenhan D. L.: Psychoapatologia. Wyd. Zysk i S-Ka, Poznań, 2003

Metody i kryteria oceniania:

Zbiorczy test (pytania wielokrotnego wyboru i uzupełnień) sprawdzający wiedzę studentów na temat funkcjonowania człowieka w kryzysie oraz zasadach i metodach pomocy w sytuacjach krytycznych i traumatycznych. Ocena z testu pisemnego:

Test zaliczeniowy oceniany będzie według skali:

0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0)

60 - 67% - ocena dostateczna (3.0)

68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5)

76 - 83% - ocena dobra (4.0)

84 – 91% - ocena dobry plus (4.5)

92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0)

Brana jest pod uwagę aktywność studenta na zajęciach.

Zakres tematów:

1/2. Symptomatologia i analiza kryzysu – funkcjonowanie człowieka w kryzysie: poznawcze, emocjonalne, behawioralne. Procedury diagnostyczne, mechanizmy i wskazania interwencyjne.

postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysu:

3. Zespoły i kryzysy traumatyczne

4. Interwencja kryzysowa w sytuacjach traumatycznych (skrajnie urazowych): katastrofy, wypadki, przestępstwo

5. Kryzys zagrożenia życia - syndrom presuicydalny - jego korzenie, przyczyny, mechanizmy

6. Interwencja kryzysowa w przypadku tendencji autoagresywnych i zachowań związanych z ryzykiem samobójstwa Uzależnienie od substancji aktywnych - kryzys nałogu

7. Pojęcie straty towarzyszące sytuacji kryzysowej, rodzaje kryzysów, fazy kryzysu, rozpoznawanie kryzysu, diagnoza zasobów klienta

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące: burza mózgów, odgrywanie ról (sceny symulowane), sterowane wyobrażenie, praca w oparciu o analizę studiów przypadku, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 17:25 - 18:55, sala Zajęcia zdalne
Izabela Rajska-Kulik 19/24 szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 17:25 - 18:55, sala Zajęcia zdalne
Izabela Rajska-Kulik 23/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)