Literatura: |
1. Obowiązkowa: (zasoby CINiBA*)
- Gilbert D.R., Stoner J.A. , Freeman R.E. , Kierowanie, Wyd. 2 zm., PWE, Warszawa 2011*
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Wyd. 3, Warszawa 2017 / 2018*
- Sudoł S., Nauki o Zarządzaniu. Podstawowe problemy, kontrowersje i propozycje, PWE, Warszawa 2012*
- Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa 2017 / 2018*
2. Uzupełniająca:
- Glinka B., Kostera M. (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa 2012 / 2016*
- Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2010* / 2019.
- Penc J., Humanistyczne wartości zarządzania w poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Difin, Warszawa 2010*
3. Publikacje naukowe osoby prowadzącej związane z tematyką modułu:
- Batko B., Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej. Internet jako źródło informacji publicznej o podmiotach ekonomi społecznej w Polsce. Problemy jakości informacji, [w:] Ekonomia społeczna. Między rynkiem, państwem a obywatelem, [w:] D. Murzyn, J. Pach (red.)., Difin SA, Warszawa 2018, ss. 335 – 347.
- Batko B., Information Competency of Emploees in Public Administration Organisations, [w:] Human Potential Management in a Company. Zborník vedeckých prác, Univerzita Mateja Bela, Banskà Bystrica 2012, ss. 20-31.
- Batko B., Jakość informacji internetowej jako determinanta użyteczności usług e-administracji w Polsce, [w]: Jakość życia a procesy zarządzania rozwojem i funkcjonowaniem organizacji publicznych. Tom II, Noworól A. (red.), Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych UJ, Kraków 2010, , ss. 259-276.
- Batko B., Jakość informacji publikowanych w Internecie jako wartość wpływająca na wiarygodność instytucji, [w:] Wartości w komunikacji różnych grup społecznych, Baryluk M., Wawrzak-Chodaczek M., Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, ss. 169-177.
- Batko B., Jakość usług informacyjnych w organizacjach sektora publicznego w Polsce, [w:] Determinanty zarządzania jakością życia. Usługi i żywność, Sikora T., Balon U., (red.), UE w Krakowie, Kraków 2012, ss. 17-44.
- Batko B., Management of Public Information Quality versus Decision-Making Process in Human Resources Management, [w:] Human Potential Management Development. Proceedings of Scientific Papres, Žilinska univerzita, Žilina 2013, ss. 7-15. Dostępny w WWW: http://frcatel.fri.uniza.sk/hrme/ConfHPM/indexr-sk.html].
- Batko B., NGO w Internecie. Narzędzia komunikacji i ich skuteczność [w:] Przedsiębiorczość społeczna - innowacje – środowisko, Pach J., Śliwa R., Maciejewski W. (red.), CeDeWu, Warszawa 2019, ss. 203-218.
- Batko B., Prakseologiczny wymiar zarządzania informacją w organizacji sektora publicznego, [w:] Public Management 2010. Prakseologiczne aspekty zarządzania we współczesnych organizacjach publicznych, Kieżun W., Ciborowski L., Wołejszo J. (red.), Tom 1, AON, Warszawa 2010, ss. 208-218.
- Batko B., Wpływ jakości informacji publicznej na minimalizację ryzyka podejmowania decyzji na rynku pracy, [w:] Przestrzeń a rozwój, Korenik S., Dybała A. (red.), Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Issue no. 241 /2011, UE we Wrocławiu, Wrocław 2011, ss. 455-464.
- Trzaska B., Batko B., Kształtowanie kultury organizacji zhierarchizowanych sektora publicznego, [w:] Zarządzanie instytucjami publicznymi. Teoria i praktyka, Ciborowski L., Wołejszo J., AON, Warszawa 2009, ss. 142-151.
4. Czasopisma branżowe: „Przegląd Organizacji”, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, „Harvard Business Review”, „Personel i Zarządzanie” itp.
5. Netografia - materiały do ćwiczeń – wybór.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do teorii organizacji i zarządzania
- interdyscyplinarność teorii organizacji
- nauka o zarządzaniu – podstawowe terminy, funkcje zarządzania, przedmiot badań w zarządzaniu
2. Ewolucja teorii organizacji. Prekursorzy teorii nauk o organizacji
3. Organizacja jako obiekt zarządzania: istota, różne ujęcia pojęcia organizacja, zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji; organizacja jako system społeczno-techniczny; efekt synergiczny; klasyfikacja organizacji, architektura organizacji; klasyczne i nowoczesne modele organizacji; otoczenie organizacji
4. Planowanie w organizacji: istota, proces planowania, rodzaje planów, bariery planowania
5. Podejmowanie decyzji w organizacji – istota, proces podejmowania decyzji, rodzaje decyzji, bariery w podejmowaniu decyzji
7. Kierownik i menedżer. Przywództwo i style kierowania. Role i kompetencje kierownicze, szczeble zarządzania
7. Motywowanie w organizacji
8. Informacja i komunikacja w organizacji – istota informacji, proces informacyjny, wymiana informacji w procesie komunikowania, rodzaje komunikowania, bariery komunikowania
9. Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania. Organizacja odpowiedzialna społecznie. Rozwój zrównoważony
10. Zarządzanie w kontekście zmian globalnych
11. Współczesne nurty w zarządzaniu organizacją
|