Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M02_Psychosomatyka 06-PS-SM-215
Wykład (W) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

• Basińska, M. (2009). Funkcjonowanie psychologiczne pacjentów w wybranych chorobach endokrynologicznych. Bydgoszcz: Wyd. UKW.

• Heszen I. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa. PWN

• Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

• Sheridan, C.L., Radmacher, S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Wyzwania dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: IPZ.

• Dolińska-Zygmunt G. (2001)(red.). Podstawy Psychologii Zdrowia. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

• Wrześniewski k. , Włodarczyk D. (2004)(red.). Choroba niedokrwienna serca. Psychologiczne aspekty leczenia i zapobiegania. Gdańsk, GWP.

• Ogińska-Bulik N. (2009). Osobowość typu D. Teoria i badania. Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

• Heszen I., Życińska J. (2008)(red.). Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa, Academica.

• Joseph, S.S., Linley, A. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: PWN:

• Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Warszawa: Vizja Press&IT.

• Chojnacka-Szawłowska, G. (2009). Zmęczenie a zdrowie i choroba. Perspektywa psychologiczna. Kraków: wyd. Impuls.

• Kirenko, J., Byra, S. (2011). Zasoby osobiste w chorobach psychosomatycznych. Lublin: wyd. UMCS.

• Orzechowska, A., Gałecki, P. (2014). Zaburzenia psychosomatyczne w ujęciu terapeutycznym. Wrocław: Continuo.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniami otwartymi.

Zakres tematów:

• Mechanizmy biologiczne w relacjach psyche – soma.

• Psychoneuroimmunologia – obszary pracy psychologa

• Klasyfikacje i podstawowa charakterystyka chorób psychosomatycznych

• Rola czynników osobowościowych w rozwoju chorób psychosomatycznych.

• Rola czynników społecznych w rozwoju chorób psychosomatycznych.

• Znaczenie diagnozy w ocenie relacji psyche i soma w wyjaśnianiu stanu pacjenta. Filozofia spotkania z człowiekiem cierpiącym. Podstawowe zasady pomocy psychologicznej człowiekowi choremu.

• Znaczenie stresu dla funkcjonowania psychicznego i somatycznego jednostki.

• Zaburzenia psychosomatyczne i somatopsychiczne w ujęciu systemowym i psychoanalitycznym

• Terapia poznawczo – behawioralna (CBT) w chorobach i objawach somatycznych

• Podobieństwa w doświadczaniu różnych chorób somatycznych (stres, trauma, lęk i depresja, mechanizmy obronne, nadzieja i beznadziejność, poczucie samotności, poczucie kontroli i poczucie własnej skuteczności, poszukiwanie znaczenia, duchowość, optymizm, wzrost potraumatyczny, wsparcie)

• Zmęczenie a zdrowie i choroba

• Zdrowie pozytywne – znaczenie emocji pozytywnych dla funkcjonowania somatycznego.

• Prozdrowotny styl życia: jak pomagać w zmianie niewłaściwych nawyków i ryzykownych zachowań celem minimalizowania ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne

Zadania problemowe

Opisy przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Jagoda Różycka 45/59 szczegóły
2 każda środa, 15:30 - 18:30, sala Zajęcia zdalne
Jagoda Różycka, Monika Stojek 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)