Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPS_M03_Podstawy prawoznawstwa 06-PS-SM-222.1
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Boniecka, D. (2019). Wybrane aspekty tajemnicy w postępowaniu z udziałem nieletniego. Prawo w działaniu- sprawy karne (37).

Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym.

Knoppek, K. (2014). Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w postępowaniu cywilnym. Ius Novum (numer specjalny).

Konca P. (2018). Jawność postępowania karnego a prywatność jego uczestników w sprawach o przestępstwa na tle seksualnym. Aspekt prawnoporównawczy. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA IURIDICA 85, 2018

Koper R. (2018). Jawność rozprawy głównej a gwarancje przewidziane w Konstytucji. "Problemy Prawa Karnego" (T. 28 (2018), s. 225–237).

Koper R. (2019). Zasada jawności a jawność wewnętrzna w procesie karnym. “Studia Prawnicze” (nr 2 (2019), s. 129-152), doi 10.5281/zenodo.3352222

Kostro, M. (2016). Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności. Białostockie Studia Prawnicze 2016 z. 21

Kużelewski, D. Wybory ławników a zasada udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4536/1/BSP_20A_Kuzelewski.pdf

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Ostaszewski, P. (2010). Opinie diagnostyczne w sprawach nieletnich. IWS. https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/IWS_Ostaszewski-P._145_Nieletni-opinie-diagnostyczne.pdf

Szumiło-Kulczycka, D. (2016). Udział czynnika społecznego w postępowaniu w sprawach nieletnich – założenia teoretyczne i praktyka. Białostockie Studia Prawnicze (21).

Stanik J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych.

Wybór aktów prawnych i orzecznictwa polecany w toku ćwiczeń.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test wiadomości- służy weryfikacji wiedzy teoretycznej z zakresu: norm prawnych regulujących status biegłego i stron postępowań w różnych kategoriach spraw w formie pisemnej lub ustnej.

2. Analiza studium przypadku na podstawie materiału zebranego w trakcie uczestnictwa w sprawie sądowej

3. Rygorowe na podstawie obecności (możliwe dwie bez konsekwencji bez względu na przyczynę),

4. aktywność na zajęciach (co najmniej 4 krotne aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez zabranie głosu, wypowiedź na czacie, wykonania zadania zleconego w trakcie zajęć)

5. Esej lub prezentacja- Projekt zaliczający w formie prezentacji lub eseju będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej.

prezentacja multimedialna

materiały z krótką notatką dla grupy MAX 1 strona a4

jak dana wiedza odnosi się do praktyki psychologicznej

zaangażowanie grupy (zadanie dla grupy)

30 min

bibliografia: jedno źródło wskazane przez prowadzącego + 3 dodatkowe pozycje

Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dwóch tygodniu od dnia zaistnienia nieobecności. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Nieobecności można odrobić w terminie do dnia ostatnich zajęć (tj. 1.06).

Podana literatura jest literaturą przykładową

kolejność omawianych treści może ulec zmianie

Kryteria oceny:

Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów.

- 51-59% - ocena dostateczna (3,0);

- 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5);

- 70-79% - ocena dobra (4,0);

- 80-89% - ocena dobra plus (4,5);

90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Zakres tematów:

Zajęcia organizacyjne

II. Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności

Kostro, M. (2016). Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności. Białostockie Studia Prawnicze 2016 z. 21

Kużelewski, D. Wybory ławników a zasada udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4536/1/BSP_20A_Kuzelewski.pdf

Boniecka, D. (2019). Wybrane aspekty tajemnicy w postępowaniu z udziałem nieletniego. Prawo w działaniu- sprawy karne (37).

Szumiło-Kulczycka, D. (2016). Udział czynnika społecznego w postępowaniu w sprawach nieletnich – założenia teoretyczne i praktyka. Białostockie Studia Prawnicze (21).

Konca P. (2018). Jawność postępowania karnego a prywatność jego uczestników w sprawach o przestępstwa na tle seksualnym. Aspekt prawnoporównawczy. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA IURIDICA 85, 2018

Knoppek, K. (2014). Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w postępowaniu cywilnym. Ius Novum (numer specjalny).

Koper R. (2018). Jawność rozprawy głównej a gwarancje przewidziane w Konstytucji. "Problemy Prawa Karnego" (T. 28 (2018), s. 225–237).

Koper R. (2019). Zasada jawności a jawność wewnętrzna w procesie karnym. “Studia Prawnicze” (nr 2 (2019), s. 129-152), doi 10.5281/zenodo.3352222

III. Wstęp do prawoznawstwa cz. 1.

gr.1. Przepisy prawa. Rozumienie przepisów. Rodzaje przepisów. Adresaci przepisów prawa, Psycholog jako adresat przepisów. Jakie akty prawne są związane z pracą psychologa?

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

gr.2. System prawa. Hierarchia aktów prawnych. Gałęzie prawa. Jak jest zbudowany akt prawny? Dokonać kategoryzacji aktów do rodzaju. Gdzie są publikowane ap. Gałęzi prawa a regulacje potrzebne psychologom.

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

IV. Wstęp do prawoznawstwa cz. 2.

gr.3. Sposoby powstawania prawa. Proces legislacyjny. Źródła prawa. Opisy poszczególnych ap. Inicjatywa ustawodawcza. Ustawa o zawodzie psychologa. Umowa jako źródło prawa a psychologiczne aspekty.

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

gr.4. Obowiązywanie prawa. w czasie, miejscu i co do osoby. Prawna regulacja zawodu psychoterapeuty- jak to rozwiązują poszczególne stowarzyszenia. ETP, TPP-B …

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

V. Wstęp do prawoznawstwa cz. 3.

gr. 5. Podmioty prawa. Hierarchia sądów. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne z osobą bez tych zdolności? Ustawa o biegłych (psychologa)

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

gr.6. Stosunek prawny. W mediacjach, kontrakt terapeutyczny a stosunek prawny?

Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków

Wybór tekstów i orzecznictwa

VI. Wydziały Karne jako podmioty zajmujące się rozpoznawaniem spraw przekazanych z Prokuratury wraz z aktem oskarżenia lub wnioskiem o umorzenie postępowania karnego; o zastosowanie tymczasowego aresztowania skierowanymi przez Prokuraturę; wniosków stron dotyczących spraw w toku; zażaleń na postanowienia wydane w toku postępowania przygotowawczego; o uchylenie mandatów; o wykroczenia w pierwszej instancji; o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe; o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego. cz.1.

Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach karnych

Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym.

VII. Wydziały Karne jako podmioty zajmujące się rozpoznawaniem spraw przekazanych z Prokuratury wraz z aktem oskarżenia lub wnioskiem o umorzenie postępowania karnego; o zastosowanie tymczasowego aresztowania skierowanymi przez Prokuraturę; wniosków stron dotyczących spraw w toku; zażaleń na postanowienia wydane w toku postępowania przygotowawczego; o uchylenie mandatów; o wykroczenia w pierwszej instancji; o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe; o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego. cz.2.

Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach karnych

Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym.

VIII. Wydziały cywilne jako sądy właściwe do rozpoznawania spraw o prawa niemajątkowe, uznanie ojcostwa, przysposobienie, o prawa majątkowe i inne.

Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach cywilnych

Stanik J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych.

IX. Wydziały Rodzinne i Nieletnich jako sąd, który rozpoznaje sprawy dotyczące rodzin i małoletnich dzieci na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, sprawy dotyczące nieletnich, popełnianych przez nich czynów karalnych i demoralizację, w sprawach o leczenie psychiatryczne na podstawie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, jak również o leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach rodzinnych i nieletnich

Ostaszewski, P. (2010). Opinie diagnostyczne w sprawach nieletnich. IWS. https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/IWS_Ostaszewski-P._145_Nieletni-opinie-diagnostyczne.pdf

X. Psychologia społeczna a prawo. Zeznania naocznych świadków. Sędziowie przysięgli: procesy grupowe w działaniu. Dlaczego ludzie podporządkowują się prawu. cz. 1.

Psychologia społeczna a prawo. w: Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł,

Zysk i S-ka, Poznań.

XI. Psychologia społeczna a prawo. Zeznania naocznych świadków. Sędziowie przysięgli: procesy grupowe w działaniu. Dlaczego ludzie podporządkowują się prawu. cz. 2.

Psychologia społeczna a prawo. w: Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł,

Zysk i S-ka, Poznań.

XII. Opiniowanie sądowo- psychologiczne

XIII. Opiniowanie sądowo- psychiatryczne i Opiniowanie sądowo- seksuologiczne

XIV. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE

XV. WPISY

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej, zajęcia w terenie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Wiola Friedrich-Pyrak 30/28 szczegóły
2 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Wiola Friedrich-Pyrak 28/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)