Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje filozofii i etyki W3-PE-EWP-N2-WKFiE
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa

-Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku. Tom 1-2. Wiedza Powszechna. Warszawa 2002.

-Tatarkiewicz W. Historia filozofii. Tom III. (Wiele wydań).

-Mackiewicz W., Filozofia współczesna w zarysie (wiele wydań).

-Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Tom I-II. Wydawnictwo Znak. Kraków 2009.

-Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa 1998.

-Nowaczyk. A., Filozofia analityczna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008.

-Odrowąż-Sypniewska J., Przewodnik po filozofii języka. Wydawnictwo WAM. Kraków 2016.

-Ziemińska R., Przewodnik po epistemologii. Wydawnictwo WAM. Kraków 2013.

-Heller M. Filozofia nauki. Copernicus Center Press. Kraków 2016.

-Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie, rozwój, rozkład. Wydawnictwo Aneks. Londyn 1988.

-Chandler D., Wprowadzenie do semiotyki. Oficyna Wydawnicza Volumen. Warszawa 2011.

-Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią. Wydawnictwo Universitas. Kraków, 2015.

Literatura uzupełniająca

-Ayer A. Filozofia w XX wieku. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1997.

-Coreth E., Ehlen P., Haeffner G., Ricken F. Filozofia XX wieku. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2004.

-Copleston F. Historia filozofii. Tomy 8 i 9. Wydawnictwo PAX, Warszawa.

-Gilson E., Langan T., Maurer A. A. Historia filozofii współczesnej od Hegla do czasów najnowszych, Wydawnictwo PAX. Warszawa 1979.

-Descombes V. To sami i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej (1933-1978). Wydawnictwo Spacja. Warszawa 1997.

-Brandt R. Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.

-Kymlicka W. Współczesna filozofia polityczna. Wydawnictwo Aletheia. Warszawa, 2009.

-Singer P. (red.) Przewodnik po etyce. Książka i Wiedza, Warszawa 2002.

-Ricken F. Etyka ogólna. Wydawnictwo Antyk. Kęty 2001.

-Anzenbacher A. Wprowadzenie do etyki. Wydawnictwo WAM. Kraków 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania merytoryczne: znajomość zagadnień omawianych podczas wykładów oraz wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej.

Kryteria oceny: oceniany będzie stopień znajomości zagadnień omawianych na wykładach.

Przebieg procesu weryfikacji: studenci piszą kolokwium zaliczeniowe o charakterze testu wyboru. Termin zaliczenia będzie uzgodniony na początku stycznia.

Kolokwium zaliczeniowe zostanie przeprowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Aby ułatwić studentom przygotowanie do kolokwium, wykładowca dostarczy w styczniu listę zagadnień do kolokwium.

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W razie otrzymania oceny niedostatecznej kolokwium należy poprawić w wyznaczonym terminie.

Kolokwium: test wyboru

Kryteria oceny:

0 - 59% odpowiedzi poprawnych - niedostateczny

60% - 74% odpowiedzi poprawnych - dostateczny

75% - 80% odpowiedzi poprawnych - plus dostateczny

81% - 90% odpowiedzi poprawnych - dobry

91% - 95% odpowiedzi poprawnych - plus dobry

96% - 100% odpowiedzi poprawnych - bardzo dobry

Zakres tematów:

1) Czym jest filozofia współczesna? Główne nurty w ramach filozofii współczesnej.

2) Pragmatyzm: najważniejsi przedstawiciele, wybrane tezy pragmatyzmu (idee i zjawiska w filozofii krytykowane przez pragmatyzm, pragmatyczna metoda rozstrzygania sporów, pragmatyczna teoria znaczenia, pragmatyczna teoria prawdy, fallibilizm).

3) Nurt analityczny w filozofii współczesnej: cechy charakterystyczne, wybrane poglądy najważniejszych jego przedstawicieli (Russel, Moore, Wittgenstein, Geach, Ryle, Austin, Grice, Quine, Putnam itp.)

4) Neopragmatyzm na przykładzie wybranych elementów filozofii R. Rorty'ego.

5) Nurt kontynentalny w filozofii współczesnej: wybrane inspiracje XIX-wieczne (Kant, Hegel, Marks, Nietzsche) i najważniejsze zjawiska (fenomenologia, filozofia życia, egzystencjalizm, szkoła frankfurcka, hermeneutyka, strukturalizm, poststrukturalizm itp.)

6) Prezentacja wybranych problemów dyskutowanych w ramach filozofii współczesnej:

-wybrane koncepcje prawdy (klasyczna koncepcja prawdy, korespondencyjna koncepcja prawdy, antyrealistyczne koncepcje prawdy, deflacjonistyczne koncepcje prawdy);

-wybrane koncepcje wiedzy (klasyczna koncepcja wiedzy i jej krytyka);

-wybrane ujęcia nauki (pozytywizm, konwencjonalizm, neopozytywizm, K. Popper, T. Khun, P. Fayeraband itp.);

-wybrane koncepcje znaczenia (podejście realistyczne i propozycje antyrealistyczne);

-wybrane koncepcje znaku (koncepcja znaku de Saussure'a, koncepcja znaku Peirce'a).

Metody dydaktyczne:

Metody prowadzenia zajęć: metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Zajęcia są prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 10

Liczba godzin pracy własnej studenta: 20

Opis pracy własnej studenta: student uzupełnia wiedzę przekazywaną na wykładach zapoznając się ze wskazanymi fragmentami literatury obowiązkowej i uzupełniającej.

Organizacja zajęć: zajęcia zdalne w blokach dwugodzinnych odbywające się w terminach przewidzianych przez harmonogram zajęć.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Mateusz Penczek 79/75 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)