Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej W6-PP-NM-MET-EDMAT
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III, red. A. Nowakowska, M. Orzechowska, D. Sosulska, M. Zambrowska, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

J. Hanisz, Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym. Przewodnik metodyczny, WSiP, Warszawa 2002.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

B. Rożek, E. Urbańska, Klubik Małego Matematyka. Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.

H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004.

M. Skura, M. Lisicki, Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.

W razie potrzeby literatura będzie wzbogacana o dodatkowe pozycje.

Metody i kryteria oceniania:

Zadania podlegające ocenie:

1. Projekt z zakresu edukacji matematycznej

- merytoryczne i metodyczne opracowanie zaplanowanych w projekcie sytuacji dydaktycznych sprzyjających konstruowaniu wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowaniu określonych umiejętności matematycznych;

- jakość intencjonalnie dobranych mediów dydaktycznych oraz samodzielnie wykonanych materiałów,

- zastosowanie TIK w procesie kształcenia (tam, gdzie to możliwe).

2. Prezentację projektu poprzedza:

- samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu (publikacje zwarte oraz artykuły) celem weryfikacji merytorycznej oraz metodycznej strony tworzonego projektu.

- konsultacja z osobą prowadzącą przedmiot (ćwiczenia).

Skala ocen: 3-5

Ocenie podlega prezentacja projektu z uwzględnieniem:

- sposobu przeprowadzenia prezentacji (stopień umiejętności zastosowania podstaw wiedzy teoretycznej z zakresu nauczania matematyki dzieci w praktyce);

- pisemnego opracowania prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania);

- umiejętność pracy w grupie.

Nauczyciel dokonuje oceny pracy studenta (z uwzględnieniem jego samooceny i oceny wzajemnej studentów).

Zakres tematów:

1. Zapis cyfrowy i słowny liczby. Struktura liczb w zakresie do 100. Odczytywanie i zapisywanie liczb w systemie rzymskim

2. Numeracyjne przypadki dodawania i odejmowania. Dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Nazywanie liczb w działaniach dodawania

3. Mnożenie liczb. Nazywanie liczb w działaniach mnożenia

4. Własności tabliczki mnożenia

5. Dzielenie liczb. Nazywanie liczb w działaniach dzielenia

6. Dzielenie jako mieszczenie. Dzielenie jako podział na równe części

7. Porównywanie różnicowe

8. Własności działań arytmetycznych. Kolejność wykonywania działań

9. Czas odmierzany kalendarzem, zapisywanie dat,

10. Obliczenia kalendarzowe

11. Mierzenie czasu. Czas odmierzany zegarem (wskazówkowym i elektronicznym). Pojęcia: doba, godzina, pół godziny, kwadrans, minuta.

12. Obliczenia zegarowe

13. Mierzenie długości. Narzędzia pomiaru długości. Miary długości.

14. Obliczanie obwodów trójkątów i prostokątów

15. Rozwijanie umiejętności mierzenia temperatury. Narzędzia pomiaru temperatury. Stopień Celsjusza

16. Obliczenia związane z pomiarami temperatury

17. Mierzenie płynów i rozwiązywanie zadań.

18. Jednostki pojemności

19. Miary masy.

20. Rozwiązywanie zadań związanych z pomiarami masy

Metody dydaktyczne:

Projekt edukacyjny z zakresu edukacji matematycznej. Zadaniem studentów jest stworzenie projektu edukacyjnego, a następnie realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej dzieci.

Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw, zadań matematycznych sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, przydatnych w procesie edukacji matematycznej najmłodszych uczniów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 14:00 - 18:30, sala Zajęcia zdalne
Renata Raszka 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)