Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 3) W3-PE-MJN-PPIW2-MEP
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Bałachowicz J.: Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Warszawa 1987.

2. Brzezińska A. (red.): Czytanie i pisanie - nowy język dziecka. Warszawa 1987.

3. Dyduchowa A.: Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika. Kraków 1988.

4. Filipiak E.: Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bydgoszcz 1996.

5. Kamińska K.: Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa 1999.

6. Lorek M., Rostańska E., Kula A.: Elementarz pierwszej klasy. Ele - mele. Przewodnik metodyczny. Warszawa - Katowice 1993.

7. Malmquist E.: Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa 1982.

8. Pawłowska R.: Czytam i rozumiem. Lingwistyczna teoria nauki czytania. Kielce 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie pracy grupowej w formie mapy pojęciowej na temat: Determinantów aktywności werbalnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Oceniane będzie przygotowanie merytoryczne studentów, wykorzystana literatura przedmiotu i pomysłowość w doborze formy graficznej. Najważniejszy będzie sposób prezentacji angażujący wszystkich realizatorów projektu.

Zakres tematów:

1. Język mówiony i pisany (podobieństwa i różnice w obrębie wyłonionych płaszczyzn: sytuacji użycia języka, czynników konstytutywnych komunikatu, elementów pozajęzykowych, funkcji i tematyki wypowiedzi, struktury, organizacji i budowy tekstu, normatywności, płaszczyzny semantycznej i syntaktycznej).

2. Kodowanie i dekodowanie znaczeń jako warunek sukcesu każdego dziecka w początkowej nauce czytania i pisania.

3. Gotowość do nauki czytania i pisania uczniów rozpoczynających naukę w szkole. Psychologia i fizjologia procesu czytania.

4. Determinanty aktywności werbalnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

5. Czytanie i rozumienie czytanego tekstu językowego i pozajęzykowego w wybranych teoriach pedagogicznych, psychologicznych, lingwistycznych i językoznawczych.

6. Metody nauki czytania – prezentacja filmu: Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz

7. Tok metodyczny wprowadzenia litery.

Metody dydaktyczne:

metoda wykładu (z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Małgorzata Mnich 27/31 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)