Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole W3-PE-RP3-S1-4
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Rafał – Łujewska J.: Edukacja włączająca a pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Materiały informacyjne ORE. Warszawa 2019,

Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. W sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U z dnia 22 lipca 2020, Poz. 1280),

Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K.: Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Materiały informacyjne ORE. Warszawa 2017.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (z późn. zm.) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017, poz. 1591)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1643).

K. Mucha: Przepisy prawa a planowanie organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole dla dzieci i młodzieży. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2018.

Metody i kryteria oceniania:

Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą test wyboru w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Na jego wypełnienie przewidziano ok 10 minut. Obowiązuje następująca punktacja:

6 punktów – dostateczny, 7 punktów – dostateczny +, 8 punktów – dobry, 9 punktów – dobry +, 10 punktów – bardzo dobry. Test będzie dostępny na platformie Moodle.

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej .

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży.

2. Rodzaje udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole oraz ocena ich efektywności.

3. Opinia vs orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej a zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Uprawnienia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie wydawania opinii i orzeczeń.

4. Zadnia pedagoga szkolnego/psychologa w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

5. Zadnia dyrektora, wychowawcy, nauczyciela, logopedy, doradcy zawodowego, terapeuty pedagogicznego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

6. Prowadzenie działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania pojawieniu się zachowań ryzykownych.

7. Dodatkowe rozwiązania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna podczas zagrożenia epidemicznego.

Metody dydaktyczne:

prezentacje multimedialne, platforma Moodle, kontakt przez Teams

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska 28/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)