Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologie instytucji resocjalizacyjnej W3-PE-RT3-N1-PIR
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Opora R (2010) Refleksje na temat współczesnej resocjalizacji w kontekście jej efektywności. Resocjalizacja 1, 211-220

Opora R. (2010) Resocjalizacja Wychowanie i psycholorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Oficyna Wydawnicza IMPULS

Urban B. (2007), Adekwatność polskiego systemu penitencjarnego i resocjalizacyjnego do współczesnych rozmiarów i rodzajów przestępczości. Mysłowice

Konik D., Ras D. (2008) Oddziaływania penitencjarne i ich skuteczność w praktyce współczesnego zakładu karnego. [w:] Czerkawski A. Nowak A. (red.) Wybrane zagadnienia patologii społecznej. implikacje empiryczne. WyD. US. Katowice http://www.sbc.org.pl/Content/9911/wybrane_zagadnienia_patologii.pdf

Kozaczuk F. (2005) skłonność nieletnich do zachowań amoralnych i przestępczych. [w:] Kozaczuk F. (red.) Zagadnienia marginalizacji i patologizacji życia społecznego. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. Kraków

Albański L (2010) Wybrane zagadnienia patologii społecznej. Wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. Jelenia Góra.

Sajkowska M. Włodarczyk J. (210) Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań. Fundacja dzieci niczyje

Jarosz E. (2015) Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczna akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa

Lizińczyk S. (2014) Próby i skuteczne samobójstwa w polskim systemie penicentiarnym w latach 2010-2013. Wybrane charakterystyki penicentiarne. Profilaktyka społeczna i resocjalizacyjna, 23.

Badowska-hodyr M. (2005) Samobójstwo w opinii młodzieży szkół średnich. [w:] Kozaczuk F. (red.) Zagadnienia marginalizacji i patologizacji życia społecznego. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. Kraków

Ostrowicka H. (2011). Młodość jako kategoria i relacja w dyskursie edukacyjnym. „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 277-284.

Czykwin, Elżbieta (2007) Stygmat społeczny, rozdz. 7. Stygmatyzacja jako ponad dyscyplinarna perspektywa badań.

M. Filar, Rola mediów w kreowaniu zagrożeń i sprzyjaniu populizmowi, Archiwum Kryminologii, T. XXIX-XXX, 2006, s. 489-493. (dostepne u prowadzacego)

A. Kossowska: Zmiana społeczna a przestępczość – wzajemne związki, uwarunkowania, konsekwencje, w: Klaus w., Buczkowski K., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Warszawa 2013, s. 73-101. (dostepne u prowadzacego)

D. Woźniakowska – Fajst, Media a przestępczość, w: Klaus w., Buczkowski K., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Warszawa 2013, s. 369-392.

K. Bedyński, M. Wołowicz, Zbiorowe protesty w zakładzie penitencjarnym - próba definicji, klasyfikacji przyczyn i metodologiczne propozycje badań zjawiska, PPiK, nr 17/1989.

Krzysztof Jędrzejczak, Konflikty w izolacji więziennej, w: Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, B. Hołyst. S. Redo (red.), Warszawa-Wiedeń-Kalisz 1996, CZSW.

Metody i kryteria oceniania:

Grupa dzieli nie na zespoły. Każdy zespół opracowuje wybrany zakres tematyczny w postaci "lekcji", którą prowadzący wprowadza na platformę Moodle. W ramach zajęć prowadzona jest grupowa dyskusji odnośnie przeczytanych tekstów, zajęcia powinny zostać podsumowane quizem.

Grupa przydziela zespołowi prezentującej punkty za przygotowaną prezentację maksymalnie 10 p.

Za merytoryczny wkład w dyskusję podczas ćwiczeń student możne otrzymać 2 p.

Za test maksymalnie 2 p.

Maksymalnie student można zdobyć 14 punktów:

14 bdb

13 + db

12-11 db

10 + dst

9 dost

Zakres tematów:

1. Współczesna resocjalizacja w kontekście jej efektywności. Ograniczenie wolności i jej sens.

2. Skłonności nieletnich do zachowań amoralnych, agresywnych i przestępczych

3. Samobójstwo wśród skazanych - skala zjawiska, konsekwencje społeczne oraz przeciwdziałanie

4. Protest i opór jako odpowiedz na deprawacje potrzeb człowieka w instytucjach totalnych.

5. Uzależnienia w instytucjach resocjalizacyjnych

6. Konflikt jako etiologia powstawania patologii w organizacji resocjalizacyjnej

7. Korupcja jako przejaw patologii instytucji

Metody dydaktyczne:

Praca na platformie MOODLE.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Marcin Gierczyk 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)