Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym II 06-PC-S1-40.2
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz.1113).

3. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna-etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław:…., 2012.

4. Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Dzieci i młodzież

z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa: Difin, 2012.

5. Czerw-Bajer M., Duda W., Kukla D., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa: Difin, 2011.

6. Kielin J., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną

i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk: GWP, 2013.

7. Mamroł A., Osoba z niepełnosprawnością w środowisku medialnym, Opole: Uniwersytet Opolski, 2016.

8. Minczakiewicz E.M., Mowa – rozwój – zaburzenia – terapia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 1997.

9. Naprawa R., Tanajewska A., Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów

z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, Gdańsk: HARMONIA, 2012.

10. Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Oblicza niepełnosprawności w teorii i praktyce, Łódź: UŁ, 2017, s. 9-23, 121-147, 197-233, 281-307.

11. Polkowska I. (1994). Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo

w szkole życia. Warszawa .

12. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Cz. I. Warszawa: Kompendium.

13. Piszczek M. (2011). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym - Część II. Warszawa: Kompendium.

14. Serafin T. (red.) (2005). Ponadgimnazjalna, specjalna szkoła przysposobienia do pracy organizacja, metody pracy, scenariusze, regulacje prawne poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Wydaw. MENiS.

15. Skoczek A., Piestrzyńska A. (2016). Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.

16. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2015, s. 71-125, 132-160.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane będą: stopień znajomości terminologii i podstawowych zagadnień z zakresu metodyki nauczania osób z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną, umiejętność prezentacji własnego stanowiska i argumentacji (odwołanie się do literatury przedmiotu, prezentacja i ocena praktycznych rozwiązań).

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Wymaga się 60% poprawnych odpowiedzi. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej w wyznaczonym terminie.

Zakres tematów:

1. Współczesne perspektywy postrzegania niepełnosprawności intelektualnej - konsekwencje edukacyjne: Oblicza niepełnosprawności s. 9-23, Minczakiewicz, s. 162-173

2. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji osób z umiarkowanym

i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

3. W kierunku integracji – znaczenie serwisów społecznościowych dla osób

z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

4. Młode osoby niepełnosprawne jako beneficjenci działań z zakresu aktywizacji zawodowej.

5. Oblicza dorosłości. Mieszkania treningowe dla osób z głębszą NI.

6. Stan aktualny i perspektywy edukacyjne osób z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

7. Wybrane obszary pronormalizacji działań wobec osób z umiarkowaną lub znaczna NI.

Zaorska

8. Egzamin

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
Bogumiła Bobik 45/51 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)