Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym II 06-PC-S1-40.2
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Brauner A. F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa: WSiP 1995.

2. Cieszyńska J., Metody wywoływania głosek, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej, 2012.

3. Dykcik W. (red), Pedagogika specjalna, Poznań: Wyd. UAM, 2005.

4. Franczyk A., Krajewska K, Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2019.

5. Gray C., A Leigh White, Historyjki społeczne i mój świat. Elementarz umiejętności społecznych dla dzieci, Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna, 2018.

6. Janiszewska – Nieścioruk Z., Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Tom II, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2004.

7. Janiszewska – Nieścioruk Z., Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Tom I, Kraków: Oficyna Wydawnicza 2004.

8. Kaczmarek B.B., (red.), Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014.

9. Kielin J., Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Gdańsk: GWP, 2000.

10. Kielin J., Krok po kroku, Gdańsk: GWP, Gdańsk 2012.

11. Lovaas O. Ivar, Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa: WSiP, 1993.

12. Olechnowicz H., Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa: WSiP, 1994.

13. Pilecki J., (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczania osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków: Wyd. Naukowe AP, 1999.

14. Piszczek M (red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, Warszawa: CMPPP, 2002.

15. Smith D., Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN, 2008.

16. Wyczesany J. (red), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006.

Akty prawne:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015 poz.1113).

Netografia:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=metody+pracy+z+osobami+niepe%C5%82nosprawnymi+filmy+you+tube

Diru.pl – blog dotyczący niepełnopsrawnych

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=metody+pracy+z+osobami+niepe%C5%82nosprawnymi+filmy+you+tube

gromar.eu - GROMAR blog niepełnosprawni w pracy

www.niepelnosprawni.pl

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie indywidualnego projektu z zakresu planowania pracy edukacyjnej (budowa scenariusza zajęć, poprawne formułowanie celów, dobór metod pracy).

Zakres tematów:

1. Organizacja, cele, zadania, treści i przebieg zajęć z zakresu metodyki pracy z osobami niepełnosprawnymi w stopniu umiarkowanym i znacznym. Warunki zaliczenia przedmiotu.

2. Cele, zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowaną

i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

3. Oddziaływania edukacyjno- terapeutyczne w zakresie możliwości realizacji treści programowych - analiza podstawy programowej dla uczniów z umiarkowanym

i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

4. Planowanie pracy edukacyjnej

a. rola i miejsce poszczególnych przedmiotów w procesie edukacji,

b. zajęcia rewalidacyjne - ich formy i sposoby realizacji,

c. możliwości i sposoby nauczania dzieci niepełnosprawnych pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie),

d. sposoby oceniania osiągnięć uczniów w szkole dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym

5. Zasady i metody nauczania dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym

i znacznym.

6. Wybrane metody pracy:

a. metody tradycyjne

b. metoda ośrodków pracy

c. metoda Thomasa Feliksa

d. metoda treningu percepcyjno-motorycznego N.C. Kepharta

e. metoda Knillów

f. metody rozwijające umiejętność komunikowania się: AAC, metoda krakowska.

7. Konstruowanie scenariusza zajęć

a. ogniwa zajęć edukacyjnych,

b. ogniwa zajęć rewalidacyjnych.

8. Zajęcia rozwijające mowę i umiejętność komunikowania się - symulacyjne prowadzenie zajęć.

9. Zajęcia usprawniające sensorycznie oraz integrujące czynności zmysłowo-nerwowe (rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania, rozwijanie percepcji słuchowej) - symulacyjne prowadzenie zajęć.

10. Zajęcia rozwijające sprawność manualną - symulacyjne prowadzenie zajęć.

11. Zajęcia rozwijające pamięć i koncentrację uwagi - symulacyjne prowadzenie zajęć.

12. Zajęcia służące zdobywaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia - symulacyjne prowadzenie zajęć.

13. Zajęcia kształtujące samodzielność osobistą i społeczną - symulacyjne prowadzenie zajęć.

14. Zajęcia rozwijające kreatywność - symulacyjne prowadzenie zajęć.

15. Zajęcia rozwijające sprawność i koordynację fizyczną - symulacyjne prowadzenie zajęć.

16. Zaliczenie przedmiotu.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Bogumiła Bobik, Iwona Durek 23/26 szczegóły
2 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala Zajęcia zdalne
co drugi poniedziałek (parzyste), 15:30 - 17:00, sala Zajęcia zdalne
Bogumiła Bobik, Iwona Durek 22/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)