Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży W3-PC-MJS2-PS-1
Ćwiczenia (C) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Józefik B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Perspektywa narracyjno – konstrukcjonistyczna w zaburzeniach odżywiania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 93 – 119.

Kendal P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP Gdańsk.

Pilecka W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s.157 – 326.

Bomba K.: Depresja młodzieńcza. W: Namysłowska I. (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Literatura dodatkowa:

Grzeszta E. (2006) Depresja wieku dorastania: zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka u dorastających dzieci. Warszawa: Wydawnictwo SWPS.

Jablow M. (1993). Na bakier z jedzeniem. Gdańsk GWP.

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci . Red. T. Wolańczyk. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Józefik B. (red.) (1996). Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania s, 21-110.

Metody i kryteria oceniania:

1.Obecność na zajęciach.

2. Projekt grupowy - analiza studium przypadku oceniana według następujących kryteriów:

1) Proponowana diagnoza (lub kilka diagnoz, które należy rozważyć), opis objawów, które wskazują na określoną diagnozę.

2) Hipotezy dotyczące powstania problemów pacjenta. Ważne! Należy podać kilka hipotez i opisać je językiem psychologicznym (przykład: nadmierna zależność od matki, deficyty w nauce, niski, deficyty/niski poziom umiejętności społecznych).

3) Proponowane formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Opis różnych form pomocy takich jak: pomoc psychologiczna (wsparcie psychologiczne, psychoterapia), socjoterapia, współpraca z wychowawcą/nauczycielami, współpraca z psychiatrą (konsultacja psychiatryczna)/innymi lekarzami, psychoedukacja rodziców (opis psychoedukacji – jakie informacje przekazalibyście rodzicom).

3. Zadanie - opis pomocy pedagogicznej i psychoedukacji rodziców w wybranym problemie zdrowotnym dziecka.

Ocenę końcową stanowi średnia z dwóch prac

Zakres tematów:

1. Problematyka psychologii zaburzeń w okresie dzieciństwa i adolescencji – zajęcia organizacyjne

2. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Obraz zaburzeń emocjonalnych; lękowe zaburzenie separacyjne, fobia społeczna i fobia szkolna, lękowe zaburzenie obsesyjno - kompulsywne.

3. Przyczyny zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Objawy lękowe u dzieci i młodzieży a funkcjonowanie systemu rodzinnego. Procesy triangulacji w rodzinie. Współpraca z rodzinną, szkołą i specjalistami.

4. Zaburzenia depresyjne w dzieciństwie i adolescencji. Cywilizacyjne, rodzinne, szkolne, indywidualne czynniki ryzyka powstawania zaburzeń depresyjnych wśród dzieci i młodzieży. Postawy rodzicielskie a depresja u dzieci i młodzieży. Problemy separacji w rodzinie a rozwój depresji u młodzieży.

5. Procesy dojrzewania fizycznego a rozwój depresji młodzieńczej. Problemy tożsamości i realizacji zadań rozwojowych adolescencji a depresja młodzieńcza. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej (przejawy w sferze poznawczej, emocjonalnej, somatycznej, społecznej i motywacji). Funkcjonowanie młodzieży depresyjnej w środowisku szkolnym. Problematyka samobójstwa.

6. Zaburzenia odżywiania w okresie dzieciństwa i adolescencji. Przyczyny zaburzeń odżywiania w okresie wczesnego dzieciństwa. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. obraz siebie i obraz własnego ciała w zaburzeniach odżywiania.

7. Zagrożenia rozwoju psychospołecznego u dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi. Adaptacja dziecka i rodziny do choroby przewlekłej.

8.8. Dziecko w roli pacjenta. Zmaganie się z cierpieniem. Problemy emocjonalne dziecka z wybranymi chorobami przewlekłymi: astmą oskrzelową, cukrzycą typu 1, chorobami kardiologicznymi, choroby nowotworowymi, dysfunkcjami narządów ruchu.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, analiza przypadków, praca z filmem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Wieteska 18/21 szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Wieteska 21/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)