Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wsparcie i pomoc rodzinie zagrożonej W3-PE-R-S2-WPRZ
Wykład (W) semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

- Badora S., Czeredecka B., Rodzina i jej formy wspomagania

- Dyrda T. (red.), Życie rodzinne - wybrane konteksty, Ostrowiec Świętokrzyski 2006;

- Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008;

- Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2007;

- Marynowicz-Hetka E., Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju, Warszawa 1987;

- Chuchma M., Jęczeń J. (red.), Przemoc w małżeństwie i w rodzinie, Lublin 2012;

- Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Toruń 2006;

- Forwara S., Toksyczni rodzice, Warszawa 1993.

- Grondas M., Liciński M., Dzieci bez przyszłości, Warszawa 2004;

- Feldman L., Łączenie terapii indywidualnej i rodzinnej, Gdańsk 2001;

- Kocik L., Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego, Kraków 2006;

- Danilewicz W., Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, Białystok 2006;

- Gąsior K., Czynniki zagrażające rozwojowi dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym na przykładzie DDA, "Alkoholizm i Narkomania" R: 2008 nr 3;

- Kawula S., Dziecko w rodzinie ryzyka - zagrożenia socjalne, "Auxilium Sociale - Wsparcie Społeczne" R: 1997 nr 2;

- B. Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008.

- J. Brągiel, S. Badora (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.

- B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Kraków 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin w formie ustnej obejmujący tematykę wykładów oraz ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Rodzina- rozważania teoretyczne (socjologiczne i pedagogiczne ujęcie rodziny).

2. Rodzina w ujęciu systemowym- charakterystyka. System rodziny prawidłowo funkcjonujący.

3. Rodzina w świetle prawa polskiego.

4. Dysfunkcjonalność rodziny – charakterystyka i konsekwencje.

5. Rodziny ryzyka- omówienie,przyczyny, charakterystyka.

6. Formy pomocy rodzinie dysfunkcyjnej w Polsce.

7.(R)ewolucja rodziny. Nowe modele małżeństwa i rodziny współczesnej oraz ich pedagogiczne konsekwencje.

8. Omówienie wybranych problemów współczesnych rodzin: Problem pomocy rodzinie z niepełnosprawnym lub przewlekle chorym dzieckiem.

9.Bezrobocie, bieda i bezdomność- zagrożenie wykluczeniem społecznym.

10. Możliwości pracy z rodziny. Rola asystenta rodziny.

11. Analiza wybranych problemów rodziny pod kątem tworzenia programów pomocy i budowania sieci wsparcia społecznego.

Metody dydaktyczne:

Metody podające; wykład interaktywny; wykład problemowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala Zajęcia zdalne
Beata Ecler-Nocoń 20/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)